10 maart 2021

Ik word er wat lacherig van

 Naast het gezanik over de Corona ellende heeft iedereen het over de klimaatverandering ten gevolge van de CO2 verhoging van de aardatmosfeer. Het heeft erg lang geduurd voordat dit heikele onderwerp op de politieke agenda verscheen en inmiddels is toch wel het moment gekomen (volgens velen, waaronder mij al gepasseerd) waarop die ingrijpende maatregelen moeten worden genomen. En wat zie je dan in de praktijk? Compensatie van de uitstoot; dan wordt genoemd: het planten van bomen. Dus gewoon doorgaan met het exploiteren van de aardolie en kolen, maar die dan vastleggen in de vorm van bomen. Het allereerste dat mij dan te binnen schiet is toch wel dat er heden kaalslag wordt gepleegd in de nog bestaande oerwouden van Zuid Amerika en Azië; wij hier in het rijke Europa hebben al onze oerbossen al eeuwen geleden verwijderd. Voor die compensatie zijn gebieden nodig die er helemaal niet meer zijn, of ja, misschien wel in het te zijner tijd kaal geslagen Amazone gebied of op Sumatra, wie zal het zeggen. Waar niemand het over heeft is toch dat het hout waarin de CO2 wordt vast gelegd uiteindelijk weer biologisch of bij hoge temperatuur terug keert tot CO2, netto effect afwezig dus. 
Om daadwerkelijk tot reductie te komen zullen we olie en steenkool in de grond moeten laten, niet meer gebruiken voor onze overdadige consumptie. En wat lees je dan in de krant: de snelwegen rond Utrecht en elders moeten verbreed worden. Kennelijk wordt er niet bij stil gestaan dat we minder zullen moeten gaan auto rijden. Toen ik dit las, uit de mond van een NLse minister, werd ik gewoon lacherig. Ik kan dat gerommel in de marge echt niet serieus nemen.

Geen opmerkingen: