14 maart 2021

Hoog opgeleiden zouden meer bewegen

 Dat las ik in de krant; er wordt in het geheel genomen onder invloed van de Corona ellende meer bewogen, maar dat is heel ongelijk tussen groepen mensen wanneer je de hoog opgeleiden vergelijkt met de laag opgeleide mensen. Toen ik dat las in de krant van de afgelopen dagen was ik hoogst verbaasd; hoe kan er een verband bestaan tussen behoefte aan lichaamsbeweging over het opleidingsnivo heen?
Het is mij de afgelopen jaren wel duidelijk geworden dat een gezonde lifestyle v.w.b. voeding en lichaamsbeweging ook samenhangt met het opleidingsnivo; daarvan heb ik gemeend dat de oorzaak zou kunnen liggen in het minder bekend zijn van de factoren die de gezondheid positief beïnvloeden en die men individueel, zelf in de hand heeft. Maar nu met de Corona crisis is iedereen gedoemd tot veel meer thuis verblijven en je hoeft niet hoog opgeleid te zijn om te bedenken dat je dan juist naar buiten kunt en aan de wandel kunt gaan om even de verveling te ontlopen.
Ik snap het dus echt niet. Mij is inderdaad opgevallen dat het aantal wandelaars in het Houdringhebos enorm is toegenomen; dus er wordt wel degelijk veel en veel meer in de naaste omgeving verpozing gezocht. Wèl is het mij opgevallen dat de wandelaars veelal vooral te vinden zijn in de nabijheid van de parkeerplaatsen, dus lange wandelingen zullen er wel niet veel zijn gemaakt. In de ver van alles afgelegen wandelplekken trof ik vaak vrijwel niemand.

Geen opmerkingen: