26 augustus 2015

Museum het Cuypershuis in Roermond

Dodenmasker van de beroemde architect
Dr Pierre Cuypers
Uit de nieuwsbrief van de museumjaarkaart had ik opgemaakt dat er een interessante tentoonstelling was in het Cuypershuis in Roermond. Leek mij een aardige om te combineren met de wandeling door het Leudal en het gebruik van de Dalvrij abonnementen van Roos en mij. Deze constructie van museumbezoek plus een wandeling heb ik eigenlijk voor het eerst bedacht toen ik vorige week naar Assen ging om aldaar het museum te bezoeken en daarna een wandeling in de buurt en 'smiddags de trein nemen van nà half zeven. Zeker 'szomers is dat prettig omdat je niet zo vroeg hoeft op te staan en je een hele wandeling kunt doen zonder in het donker te hoeven eindigen.
Zo gezegd, zo gedaan en zo stonden wij gisteren bij museum het Cuypershuis. Ik ging voor de werken van Henry Luyten; in de nieuwsbrief zag ik een schilderij afgebeeld dat ik graag wilde zien. In het museum zelf realiseerde ik me voor het eerst - shame on me - dat de Cuypers, Pierre Cuypers, de bekende architect was, mij vooral bekend vanwege zijn ontwerp van het Centraal station en het Rijksmuseum in Amsterdam, het rijksmuseum waarvan koning Willem III weigerde het te openen, zelfs bij de openingsceremonie aanwezig te zijn omdat hij het ontwerp te veel vond weg hebben van een kathedraal, een kerkgebouw van de in zijn ogen zo verderfelijke katholieken?! Inderdaad doet de inmiddels schitterend herstelde grote hal van "het Rijks" denken aan een middeleeuwse kerk. Geen wonder want Pierre Cuypers was toch vooral een architect van kerken; 70 van de 100 ontwerpen die hij maakte werden daadwerkelijk gerealiseerd aldus Wikipedia. Inmiddels is er ook weer een aantal gesloopt of in de oorlog opgeblazen.
Grappig genoeg kon ik in het Cuypershuis geen spoor vinden van zijn ontwerpen voor zijn magnus opus; bij het verlaten van het Cuypershuis heb ik het voor de zekerheid nog maar even aan een medewerker gevraagd die direct een enthousiast exposée gaf over de door hem zo bewonderde architect.
Pierre Cuypers behoorde overduidelijk tot Roermonds grote zonen, zoveel werd wel duidelijk; zijn dodenmasker, een enorme stamboom en uitgebreid verslag over zijn voorvaderen en vooral ook de geschiedenis van het ontstaan van dit museum.
Sonata van Henry Luyten
Henry Luyten die zijn erfenis aan schilderijen ter beschikking had gesteld voor dit museum had kennelijk de doorslag gegeven in de ontstaansgeschiedenis van het Cuypershuis; hij had zelf een wat treurige voorgeschiedenis; had zijn opleiding als schilder genoten in België en zich aangesloten bij de Vlaamse beweging die in WO I had gecollaboreerd met Duitsland, nog steeds een woekerende zweer in het Belgisch verleden. Bovendien was hij gehuwd met een Duitse vrouw. In zijn oorspronkelijke woonplaats Roermond werd hij terecht geroemd; zijn schilderkunst mag er zijn!
In een grote zaal in het museum waren verschillende portretten van zijn penseel opgesteld; prachtig werk. Het mooiste vond ik toch wel het schilderij waar ik direct op gevallen was: "Sonata".

Geen opmerkingen: