04 maart 2013

Negenenzestig plus?!

Gezellig aan de prosecco met Jaap in het midden
Zondag waren we op het verjaardagsfeestje van een makker van me uit een "vorig leven", Jaap B. huisarts te Delft. Hij vierde zijn 69 plus verjaardag, oftewel hij was zeventig geworden en dat was hem eerlijk gezegd niet aan te zien. Nog steeds werkzaam, geen rimpels en hij heeft het duidelijk ontzettend naar z'n zin.
Regelmatig organiseert Jaap partijen met vrienden en familie; soms zomaar, soms om iets te vieren, maar altijd gezellig. En zo ook nu, in de Koperen Pan te Delft. Geanimeerde gesprekken onderling tussen de gasten, waarbij "de opera" een hoofdonderwerp bleek. Maar Jaap en ik hadden ook nog even de gelegenheid om wat terug te kijken op de tijd dat we in de Delftse huisartsenwereld pionierden met electronische communicatie en automatisering. We behoorden tot de absolute voorlopersprojecten in NL. En Jaap, helemaal niet technisch ingesteld deed daar vrolijk en intensief aan mee samen met drie andere huisartsen. En we hadden succes. En daar waar ik me soms wel eens afvraag of de zorg daar nou zo veel beter van is geworden, was er voor Jaap geen spoor van twijfel: "we zouden niet meer zonder kunnen". Heb ik me destijds niet voor niets sterk gemaakt en m'n nek uitgestoken om het SSDZ/DSW project tot een goed einde te brengen. Dankzij de inzet van velen, niet te vergeten mijn goede vriend Dick O., het management van SSDZ, zorgverzekeraar DSW en die vier Delftse huisartsen was het heel succesvol. Maar alles is relatief; afgezien van Jaap en ik weet niemand meer van die moeizame eerste stappen in de tachtiger jaren, zonder internet en professionele software. Leuk om er even bij stil te staan.

Geen opmerkingen: