01 september 2024

"U speelde die stukken van Brahms"

 

Daan Oostdam speelt in Wijhe


Daan Oostdam speelde hedenmorgen een fraai piano recital in de Nicolaaskerk in Wijhe. Een intieme, acoustisch bijzonder goede concertgelegenheid hier in dat kleine plaatsje aan de IJssel. Daan kwam "helemaal" uit Amsterdam, voor de inleidende dame van de organisatie kennelijk wel iets heel speciaals. Daan had een bijzonder programma waarin naast Brahms en Ravel ook muziek van een mij volstrekt onbekende Russische componist, Medtner ; ten onrechte mij onbekend zie ik nu ik zijn lotgevallen op Wikipedia heb gelezen. En het werk dat Daan speelde was lastig toegankelijk door de veelal wat ongerijmde thematische  opbouw. Het werd feilloos uitgevoerd door de jonge Oostdam.
Bij het spelen van de fraaie stukken van Brahms zag ik voor mij een leeftijdsgenoot met zijn handen bewegen: "die meneer speelt deze stukken zelf", bedacht ik mij. Wanneer ik in een concert de muziek ken, kan ik mijn handen ook niet stil houden, dat gaat vanzelf. Toen het concert was afgelopen schoot ik deze meneer dan ook aan en vroeg ik hem of hij die Brahms stukken ook zelf speelde. Hij moest lachen en vertelde dat hij de vader van Daan was en dat hij deze stukken vaak had gehoord bij het studeren van zijn zoon, die al snel bij ons aansloot. We hadden nog even een genoeglijk gesprekje op deze manier. Ook sprak ik nog met een bekende van Roos die wat moeite had gehad met Medtner; ze was helemaal opgelucht toen ik haar zei dat ik de muziek ook moeilijk toegankelijk vond, dat moet je over je heen laten komen en eventueel later nog een paar keer beluisteren want het was wel degelijk fascinerende muziek.
Wij fietsten weer terug naar huis voor een boterham en thee in de tuin.

Geen opmerkingen: