02 september 2024

Joshua Bell en Yuja Wang

 Muziek beluisteren vormt voor mij een van de genoegens des levens, hoeft niet altijd in de vorm van een live concert, zoals gisteren in het prachtige kerkje van Wijhe, maar vooral ook via YouTube, gewoon thuis met de koptelefoon en de laptop op schoot. En dan laat ik me graag verrassen. Youtube komt vaak met een openingspagina met goede aanbevelingen, gebaseerd op eerder beluisterde en bekeken muziek. En zo stond er vanavond een aankondiging van de Kreutzer sonate, van wie anders dan Beethoven maar uitgevoerd door Josua Bell en Yuja Wang, beiden absolute topmusici.
En ja hoor, fantastisch om te beluisteren en vooral ook om te bekijken; twee begeesterde - in mijn ogen  jonge - mensen die gefascineerd, begeesterd en vooral ook genietend met z'n tweetjes deze schitterende compositie ten gehoren brachten. Joshua die met de muziek mee bewoog, Yuja die geluidloos meesprak met de klanken, ai ai wat fijn om dat van zo nabij te kunnen zien. En de noten van de compositie in beeld zodat je met enige moeite de muziek kon volgen. Ik heb ervan genoten en liet onbewust na afloop een zucht van bewondering  ontsnappen en had wel mee willen applaudisseren met het enthousiaste publiek.

Geen opmerkingen: