19 september 2024

Heerlijk zitten peinzen

 Vanmorgen werd ik heerlijk uitgerust wakker, het was nog schemerig, 7.30 zag ik bij de laatste pitstop, dus tijd om wat te gaan doen. Als gewoonlijk lagen er verschillende boeken in m'n bed te wachten; eerst maar weer een hoofdstukje uit het modern-klassieke werk van Ilja Pfeiffer, Alkibiades. Ben daar in begonnen voor een herlezing, eerste hoofdstukje geeft een fraai beeld van de zelfingenomen, zeer aantrekkelijke en slimme jongeman uit een hooggeplaatste familie met aanzien. Zijn vader is omgekomen bij een veldslag en hij is nu ondergebracht bij zijn oom, niet minder dan de grote Pericles, in het tweede hoofdstukje wordt de filosoof Socrates geschetst, het idool van Alkibiades en nu het derde hoofdstukje, hedenmorgen over Pericles die Alkibiades meetroont naar het schitterende Partenon in aanbouw. Hij laat hem het fries zien met daarop het volk van Athene, een teken van democratie. Prachtig geschreven en noodt tot verder lezen. Maar voor de broodnodige afwisseling en inspiratie ging ik verder met "Entangled life" van Merlin Sheldrake over schimmels en dan net het hoofdstukje dat over het raadselachtige fenomeen van de interne communicatie van deze bijzondere organismen gaat, de gelijkenis met ons brein frappeerde me nogal en bepaalde mijn denken sterk. En tussendoor las ik verder over de periode in de Duitse geschiedenis, de Weimar periode en de roerige tijd van die twintiger jaren met betrekking tot cultuur en politiek, buitengewoon boeiend, ik heb op internet nog wat nagezocht over Rosa Luxemburg, een bijzondere vrouw in die aanloop, vermoord en gevangen gezeten gedurende WO I. Raadselachtige geschiedenis. 
Na ontbijt en kopjes thee en koffie er maar eens lekker opuit en een wandeling in het bos. Het bankje bij het heideveldje was onbezet en bleef ook langdurig onbezet. Daardoor kon ik heerlijk verder peinzen, vooral over de gelijkenis van de werking van ons brein met dat mycelium van de schimmels waar ook informatie uitwisseling plaatsvindt op onnavolgbare wijze. Langzaam maar zeker kwam het vermoeden bij me op dat in de vroege aanloop van het ontstaan en de ontwikkeling van de levensprocessen uitwisseling heeft plaatsgevonden waarbij de aanzet tot myceliumvorming tevens onderdeel is geworden van het zenuwstelsel. Ik moet daar nog maar weer eens een decennium (als me dat gegund wordt) over nadenken. Wellicht eens corresponderen met Merlin har har.

Geen opmerkingen: