02 april 2021

Terug naar Surabaya

Stam met ronderzwammen

 Na ons gezamenlijke ontbijtje vertrok ik naar het station, op weg naar Putten en daar met de bus naar de halte Mooi Veluwe, bij het zo genoemde hotel voor een wandeling naar Leuvenum. Handig eindpunt omdat ik zo langzamerhand precies weet hoe laat de bussen daar komen om terug naar de trein te gaan. Roos had op fenomenale wijze een track voor mij geconstrueerd op mijn geringe aanwijzingen van beginhalte, eindhalte en de ongeveer 15 km die ik wilde lopen. Ik ging welgemoed op weg en liep door de verschillende bossen, Sprielderbos en Speulderwoud geloof ik. Het was verrukkelijk stil; geen auto's, geen vliegtuigen, geen medewandelaars. Ik complimenteerde Roos via Whats-App met de track die ze had gemaakt. Ik maakte een paar foto's, onder andere van een omgevallen beuk met daarop tal van tonderzwammen. Daar ging m'n telefoon weer; het was een bericht van Martijn en Margot; zij gaan vandaag terug naar hun huis in Surabaya; nu gezellig met z'n drietjes, met de pas geboren Emily. Een leuke foto van het drietal op Schiphol, klaar voor vertrek. Morgenochtend zijn ze weer thuis maar moeten dan nog 5 dagen in quarantaine, u weet wel waarom lezer?! Die maatregelen rond dat rot virus blijven ons maar teisteren; wanneer is dat nou eens afgelopen?
Op weg naar huis met z'n drietjes

Ik had al de hele tijd lopen denken aan hun vertrek, het was bijna 11.00 uur, de geplande vertrektijd. Wat een reis.
Ondertussen liep ik natuurlijk verder en raakte inderdaad onder de indruk van wat ROos had geconstrueerd. Over een enorm heideterrein, dat me enigszins bekend voorkwam; een grote weg in de verte. En na enkele kilometers, inderdaad herkende ik dit stuk; maakt wellicht deel uit van het voormalige Zuiderzeepad, want ook verder liep Roos' track over de wit-rood gemarkeerde route; dat was precies wat ik hoopte want dat voert langs een wonderschoon deel van de Hierdense beek en inderdaad, daat was het geval. Ik schoot dan ook een foto naar Roos om haar mee te laten genieten. Ze besloot direct dat we volgende week deze route samen gaan lopen. Ik kwam bij kasteel Staverden; daar kun je eventueel ook opstappen op bus 106 naar Harderwijk, maar ik liep uiteraard door naar Leuvenum. Ik kwam nog bij een bruggetje waar een niet nader toegelichte jeugd herinnering me deed glimlachen; daar stonden de twee zonen, nog kleine jongens samen in de beek te pissen. Ik zag op m'n horloge dat ik flink moest doorlopen om de bus te halen, maar mijn OV-engel zorgde voor een zgn. service halte waar ik slechts m'n hand hoefde op te steken om de bus te doen stoppen. En zo was ik weer bijzonder vlot thuis. 
Boerenkool gemaakt en lekker gegeten.

Geen opmerkingen: