21 april 2021

Oeroude zuurstof

Vaak heb ik van die merkwaardige gedachten, bijvoorbeeld als ik een auto langs ruik komen. Dan denk ik: "ik ruik nu de afvalstoffen van miljoenen, zo niet miljarden jaren oude restanten van (pré?)biologische processen die zich verbonden hebben met zuurstof die eveneens van biologische oorsprong is. De eerste atmosferische, vrije zuurstof werd geproduceerd door de stromatolieten, bacteriekolonieën die in de ondiepe plekken aan de kust van de oceanen watermoleculen omzetten in zuurstof en de waterstof gebruikten om met de CO2 uit de lucht hun organische bestanddelen te maken. Ook dat proces speelde miljarden jaren geleden. De BBC heeft een documentaire waarin geoloog Ian Stewart met zijn aanstekelijk Schots accent dit soort processen beschrijft. Zo laat hij zien hoe die vrije zuurstof, het kenmerk van een van de eerste levensvormen zich bond aan de vrije ijzerionen in zeewater en daarbij bruine lagen sediment vormde, een vorm van ijzer die wij kennen als "roest".En wat ik zo geestig vind aan die Ian is dat hij vervolgens uit die miljarden jaren oude ijzeroxide sedimenten de zuurstof vrij maakt en die dan vervolgens, duidelijk genietend inademt: "oeroude zuurstof", verzuchtend.

Geen opmerkingen: