22 april 2021

Middeleeuwse toestanden in Oss

Misschien geen echt leesadvies

 Van Gideon, Mariska's echtgenote heb ik een boek te leen gekregen over criminele gebeurtenissen die plaats vonden in het begin van de twintigste eeuw in Oss en omgeving. De omineuze naam van het boek is: "de bende van Oss". Ik had wel eens vernomen over de "Ossische messentrekkers", maar verder ging mijn kennis over de provincie Noord Brabant niet veel verder dan dat ik het decennia lang als wandelgebied heb vermeden vanwege de doordringende varkensmestlucht die er hing. Maar dit boek is evenmin verheffend daar waar het deze voorgeschiedenis van het hedendaagse Brabant betreft. En dan niet alleen de effectieve criminele daden van degenen die diefstal, moord en oplichting op hun geweten hadden maar vooral de politieke machthebbers als burgemeester, commissaris van de koningin en procureur generaal. Als een deken van viezigheid hangt ook de invloed van de RK kerk boven het geheel; terwijl ik dit schrijf voel ik gewoon een vieze trek over m'n gezicht komen wanneer ik weer denk aan die paters die de inmiddels wijd en zijd bekende vunzigheid uithaalden met kleine jongens, maar ook fabrieksdirecteuren die hun seksuele behoeften uitleefden bij de fabrieksmeisjes. En de politieke machthebbers en zelfs de rechterlijke macht deden er alles aan om de door de marechaussees vastgestelde misdaden onder het tapijt te schuiven. Bah, echt ontluisterend; het deed mij vooral denken aan de wetteloosheid van de middeleeuwen waarvan ik dacht dat die zelfs in het begin van de 20e eeuw voorbij waren in ons land.
PS Misschien moet ik het eind van het boek nog eens grondig beschouwen maar als ik het goed heb begrepen was het in de tweede kamer juist de zo verguisde en later vermoorde NSB'er Rost van Tonningen die de zaak van de juridische en politieke doofpot van de Osse gebeurtenissen voortdurend naar voren bracht en daarbij zelfs al vechtend de vergaderzaal van de tweede kamer werd uitgezet. Het is allemaal weinig verheffend hoewel het er tegenwoordig ook niet veel beter aan toegaat in ons politiek bestel. Maar 1939 sloeg toch wel alles.

Geen opmerkingen: