28 juni 2013

St Naum

Roeibootje dat je boven de bronnen voert
Van de Arke gastvrouw Natasha hadden we vernomen dat er een excursie naar St Naum was; de plaats waar vanuit ondergrondse bronnen het meer van Ohrid gevoed wordt. Dat zou iets bijzonders zijn. Nou heb ik het niet zo op georganiseerde excursies, maar ik wilde zeker naar deze plek die we ook al kenden van het gidsje dat we van vrienden te leen hadden gekregen. Dus met de bus van 8.00 uur naar St Naum. Dat was toch wel heel bijzonder. Eerst langs een flinke rij stalletjes met spulletjes voor de toeristen. En dan kom je bij een rivier die uitmondt in het meer maar gevoed wordt door onderaardse bronnen. Een stroom kraakhelder water komt daar tevoorschijn. Wij zijn om het hele voedingsgebied heen gelopen. Onderweg kwamen we een stel jonge honden tegen waarvan er eentje ons bleef volgen. Toen hij ons even kwijt was omdat we bij het brongebied waren gaan staan kijken begon hij zelfs te keffen. Maar na enige tijd geloofde hij het wel en ging terug. Wij kwamen weer aan bij de toeristenplek en dronken een kop koffie met een prachtig uitzicht op het bronnengebied waarover je een klein roeitochtje kon meemaken.
De tweede attractie aldaar was het voormalig klooster. Het meest bijzondere daarvan vonden we toch wel de zwaar bespijkerde deur die uit de negende eeuw stamde aldus de baardige meneer op de foto.
Deur uit de negende eeuw
Na een aantal dialogen met taxi-chauffeurs konden we St Naum verlaten en reden we door, opnieuw naar Ohrid. We hebben daar gegeten bij het restaurantje van de eerste dag. De dame die ons bediende vertelde dat zij haar moeder hielp in het restaurant maar dat ze de volgende dag weer naar Skopje zou gaan; zij was tandarts van beroep.
Die avond hebben we opnieuw een avondwandeling gemaakt in het Galicica park. We liepen naar een dorpje verderop: Velosovo, waar zich de waterplaats bevond. Onderweg liepen we tussen struikgewas waaruit een koor van nachtegalen ons toezong. Dit park is voor natuurliefhebbers werkelijk fantastisch.