13 juni 2013

Petits sabots op Gijs' halfjaardag

Gisteren moest ik Arja erop attent maken dat haar grote zoon vandaag halfjarig zou zijn. Hij is alweer 2 jaar en zes maanden vandaag. En ik denk niet dat het vanwege deze heuglijke dag is, maar hij heeft kennelijk onlangs klompjes gekregen. Ontzettend leuk vind ik dat. Mijn kiddoos liepen vroeger ook altijd op klompen en hadden daarin meestal sokken die oma van Heertum voor hen had gebreid: piesabo sokjes. Daar zit natuurlijk een (oud) verhaal achter.
Vroeg in de "zomer" van 1984, Anneke was behoorlijk zwanger van Hugo, gingen we met de eend (2CV, hadden we toen nog) naar een huisje in Frankrijk. Kloteweer, maar daarom niet getreurd; we gingen als het even kon naar buiten. En, u raadt het al, daarbij liep Joke op klompjes, door de vertederde Fransen natuurlijk petits sabots genoemd. Vanaf die tijd heetten klompen dan ook petits sabots, in kindertaal: piesabo. Alleen de naam van de sokjes is gebleven uit deze anekdote: piesabo-sokjes; tweekleurige sokjes gebreid door oma. Ze breidde de sokjes steeds groter. Later werden ze ook als slaapsokken in bed gebruikt. Daar moest ik aan denken toen ik deze vertederende foto van m'n kleinzoon Gijs op de Facebook pagina van z'n moeder, mijn dochter Arja zag. Gefeliciteerd baassie!

Geen opmerkingen: