17 juli 2024

Doctor Strangelove

Gisteravond heb ik na vertrek van Hugo nog naar wat fracties van de oude 60er jaren film van Stanley Kubrick gekeken op YouTube, meer omdat deze werd vertoond tijdens het eerste lustrum van het oude dispuut PROIRA (1969) dan vanwege de zeer omineuze inhoud van deze  film. Nu, ouder en wijzer geworden realiseer ik me dat deze krankzinnige comedy feitelijk een heel realistische waarschuwing aan de wereld was. Een toelichting van MacNamara in een documentaire over de film was duidelijk, de NATO strategie met betrekking tot WO III zou de volledige destructie van de bewoonde wereld hebben betekend, van een victorie van wie dan ook, laat staan van de mensheid, zou geen sprake kunnen zijn. 
Dat is heden ten dage wellicht nog nadrukkelijker het geval nu de proliferatie van atoomwapens zoveel groter is dan in die zestiger jaren. Ik houd mijn hart vast of zou de oude waarschuwing bij eenieder zijn doorgedrongen?

Geen opmerkingen: