30 juli 2024

dat was trappen!

Voor vandaag had ik met Joke afgesproken dat ik samen met haar en de (klin) kinderen deel zou nemen aan een fietstocht met bramen plukken. Ik had gisteravond een huzarenstukje uitgehaald en was erin geslaagd om een leenfietsabonnement op m'n OV chipkaart te laden, dus vanmorgen eerst een OV fiets gehaald bij station Gouda. Was zelfs voor mij doodsimpel?! Ik peddelde naar hun huis en nam plaats op de bank tegenover het huis en ik zat nog niet of daar verscheen het eigenwijze koppie van kleinzoon Bram en dus was ik al snel binnen. En dan is het toch een hele kermis voordat de fietstocht haar beslag kreeg. Hoeft voor mij ook niet zo nodig hoor: "hep zuks genoeg gedaan", maar Joke gaat ondanks haar jonge kinderen nergens voor opzij.
Ik zat op de bank terwijl het gezin op gang kwam en daar ontwaarde de kleine Mees zijn vrij onbekende opa. En wat mij met al die kleinkinderen nog nooit overkwam, hij kroop naar me toe, ging staan, wilde op schoot en stal mijn hart, wat een lief jong!
Naar bleek was Ronja een beetje ziek maar dat was geen beletsel.vond dochter en uiteindelijk vertrok de karavaan, Joke voorop met een kar waarin Ronja en Mees en daar achter Bram en ik op eigen fietsen. 
De plek met de bramen bleek niet bereikbaar vanwege "werkzaamheden". Daarom moesten we een behoorlijk steile helling van een rivierdijk omhoog. Daar ging mijn stoere dochter, eerst aanzetten en zwoegen zo hoog mogelijk. Ik had er respect voor. Bram had niet goed uitgekeken en had een smak gemaakt maar het bleef gelukkig bij de schrik. Ik vond het maar niks, zo ver van huis, "wat te doen met een lekke band?" schoot het door mij heen. 
Op de terugweg gelukkig een ijsboer. Wel weer drama waar je als grootvader niet gelukkig wordt, maar uiteindelijk weer terug. Joke moest on line vergaderen waarbij ik moest voorkomen dat ze niet door de kinderen gestoord zou worden. Daarna maakte ze weer een voortreffelijk maal. Ook schoonzoon Pieter kwam weer in beeld. Gezamenlijk aten we lekker buiten in de tuin terwijl Ronja op de bank nog wat lag uit te zieken. Met de OV fiets naar het station gepeddeld.

Geen opmerkingen: