13 augustus 2021

Whats-app van broer Jan

 Daar begon mijn dag mee; een appie van m'n broer met de herinnering dat het vandaag 99 jaar geleden was dat onze vader geboren werd. Eerder memoreerde ik al dat mijn grootouders precies honderd jaar geleden in het huwelijk waren getreden. En iets meer dan een jaar later zag onze vader het daglicht, ergens in een kelderwoning in Amsterdam vlakbij het Rijksmuseum. in de tweede Weteringdwarsstraat. Mijn grootvader had daar een melkzaak in beheer of misschien wel gekocht, dat weet ik niet. Van dat wonen daar had vader één herinnering; er lag ergens een zak met jonge katjes en daar was een kar overheen gereden. Zoiets ongewoons maakt indruk op een zeer jong kind zodanig dat het dat niet vergeet. Het was op een brug zo wist hij nog. Ik moet daar altijd aan denken als ik door die straat loop; kan het niet laten om af en toe even te denken aan die memorabele tijd maar heb me nooit gerealiseerd dat het bijna 100 jaar geleden was. Overigens staat er een nieuw pand op de plek waar destijds die melkzaak, het geboortehuis van onze vader was gevestigd. Mag geen verbazing wekken want het betreft een heel oud stukje Amsterdam. 

Geen opmerkingen: