06 augustus 2021

Naar het strand

 

Het strand bij Zandvoort

Misschien was het vanwege de overheerlijke kibbelingen die je in Zandvoort bij de kraam in het centrum kunt krijgen, maar toch vooral omdat je af en toe even de Noordzee wilt zien; in ieder geval had ik Roos voorgesteld om vandaag naar Zandvoort te gaan.  En dat vond ze een voortreffelijk voorstel eveneens mede door de overheerlijke kibbeling aldaar. Vanwege het zomerseizoen had NS de frequentie van de treinen naar Zandvoort verdubbeld; was niet echt nodig, want het weer nodigde niet echt uit om aan het strand te gaan vertoeven. Ik had dan ook wel te doen met de toeristen die zich een zonvakantie hadden beloofd. Maar eerst het dorp in en naar visboer Guijt. En ja hoor, de heerlijke kibbeling van kabeljauw hebben we ons laten smaken; een grote portie en die kregen we tot onze verbazing helemaal op. Daarna naar het strand waar toch nog enkele vrouwen aan het zwemmen waren en ook een enkele windsurfer die ondanks de stevige wind in z'n eentje aan het zeilen was. We liepen langs het strand, eerst tegen de wind in en later weer terug. Het water was op sommige plekken ontzettend smerig, althans bruin; had ik nog nooit gezien; komt waarschijnlijk door de enorme hoeveelheid slib die met de overstromingen in Duitsland, België en Limburg in de Maas terecht zijn gekomen en in de Noordzee en nu het water een onsmakelijk aanzien geven. Het stonk niet en er zaten ook geen ongerechtigheden in, dus ik hoop maar dat ik gelijk heb.

Geen opmerkingen: