01 januari 2017

De vliegeraar

Jaren geleden had ik met Roos de dilm die gebaseerd is op dit boek van Khaled Hosseini gezien. Had behoorlijk indruk op me gemaakt. Toen ik het boek bij de bazar van de WVT zag liggen heb ik dan ook niet geaarzeld om het mee te nemen. Lag eigenlijk alweer enkele maanden te wachten om als leesvoer verorberd te gaan worden. Dan kan het vervolgens de weg herwaarts ingaan. Boeken moeten bij mij na lezing het pand verlaten anders kan ik in afzienbare tijd zelf het huis niet meer in, vandaar.
Maar de lezing van het boek was nog veel indringender dan he zien van de film. Een fantastisch verhaal, spelend in het verscheurde Afghanistan en de VS. De plot verandert steeds zo sterk dat de lezer moeite heeft om mee te gaan met de verhaallijn; zeer emotionerend, indringend en met literair vernuft geschreven.
Toen ik het boek uithad, ik geloof binnen 36 uur, bedacht ik mij dat het typisch een boek zou kunnen zijn voor Thea van Huib. Zij adviseerde mij ooit het boek: "De jongen met de gestreepte pyama" en dat was van de zelfde indringende emotionaliteit als "De vliegeraar". Het verbaasde mij niet dat ze het al gelezen had en ze adviseerde me om ook de andere boeken van Hosseini te gaan lezen; ga ik zeker doen.
Ik heb het boek vervolgens bij mij beneden in de algemene hal van de flat neergelegd en 'savonds was het gelukkig door iemand meegenomen. Een absolute aanrader.

Geen opmerkingen: