28 januari 2017

IJs maken met de nieuwe machine

Mijn nieuwste aanwinst, een ijsmachine staat te pronken
op het oude kastje dat ik ooit zelf maakte, het
"Yoghi Bear huisje".
Het zelf maken van allerlei gerechten is toch wel mijn lust en mijn leven. Zelfs als kind heb ik wel eens zelf ijs gemaakt weet ik nog. Misschien was ik een jaar of twaalf want ik zat nog op de lagere school als ik mij goed herinner. Mij was verteld dat je een grote pan moest vullen met sneeuw en er dan flink wat zout in moest doen; door de smeltpuntdaling kreeg je dan een heel lage temperatuur. Dan in die pan een kleinere pan doen met daarin vanillevla en roeren totdat de vla bevroor tot ijs. Dat is destijds inderdaad gelukt.
Een jaar of tien geleden heb ik een handaangedreven ijsmachientje gekocht - het woord machientje is nog te veel gezegd - eigenlijk een bak die je in de vriezer koud moest laten worden en die je dan moest vullen met het ijsmengsel en dan handmatig draaien. Werkte niet; was niet in staat om het ijs goed te doen bevriezen.
Maar nu heb ik een apparaat dat zelf koelt; een echte comsumptie-ijsmachine; niet voor commerciële productie geschikt, daarvoor is de capaciteit niet voldoende, maar je kunt er op kleine schaal ijs mee maken en dat heb ik vandaag geprobeerd.
Voor het recept van roomijs ben ik uitgegaan van een combinatie van de handleiding bij het apparaat en het kookboek "Ma Cuisine" van Escoffier dat ik jaren geleden van vriend Dick heb gekregen. Nog dank daarvoor Dick! Geheel tegen mijn gewoonte in - schande voor een chemicus - heb ik receptuur en handelwijze tevoren helemaal uitgewerkt.
400 ml melk met 200 ml slagroom mengen en verwarmen
165 gram suiker en 5 eierdooiers (grote eieren) met de staafmixer enkele minuten met de garde bewerkt tot je er "een lint van kon trekken" (Zo noemt Escoffier het). Vervolgens geleidelijk wat van de warme melk/room toevoegen en mixen. Toen de helft van de melk erbij was gevoegd heb ik alles overgedaan in het pannetje met de rest van de warme melk en op laag "vuur" - wat heet vuur bij een inductiefornuis - voortdurend roerend verwarmd totdat de "vla" aan de lepel bleef kleven (Term van Escoffier), niet aan de kook brengen! Door een puntzeef gegoten en af laten koelen, uiteindelijk in de koelkast. Toen in de ijsmachine gezet die rustig zoemend 40 minuten nodig had om een prachtig roomijs te produceren.
's-Avonds met Roos van het ijs geproefd; was heerlijk. De rest in de vriezer gedaan en de volgende dag was het nog lekkerder! Smaak het zelfde maar steviger door de lagere temperatuur. Volgende keer vanilleijs en bitterkoekjesijs, de favoriet van Roos.

PS 1 Roos: "het was veel te snel op"
PS 2 Eef: "iets te zoet, volgende keer wat minder suiker"
PS 3 Eef: "consistentie moet wat smeuïger; koffielepel maizena meekoken met de vla"

Geen opmerkingen: