17 september 2012

Slavakto 2012

Een keur van genomineerde slagersproducten




In 2009 was ik namens Slow Food en op uitnodiging van de KNS uitgenodigd om deel te nemen aan de Slavakto, het driejaarlijkse evenement op het gebied van vlees en vleeswaren. En tot mijn verrassing werd ik ook dit jaar voor Slavakto 2012 uitgenodigd. Dat was natuurlijk niet tegen dovemansoren gezegd. Naast de boerenkaas zijn toch vooral de vleesconserven, ik bedoel de gedroogde ham en - worst soorten mijn culinaire aandachtspunten. Juist in die producten kunnen de ambachtelijke vaardigheden worden gedemonstreerd. Dat was dus vanmiddag weer proeven geblazen.
Het snijden van Serranoham door een echte Spanjaard
De Slavakto is natuurlijk voor de gehele vleesbranche dus het is niet louter een uitstalling van worsten en hammen; juist ook de verpakkings-, de verlichtings-, de étaleer- en de machineriebranches zijn volop aanwezig. Fascinerend om dat allemaal bij elkaar te zien. Maar lekker proeven is er natuurlijk steeds bij. Dus heb ik mij vanmiddag, op de eerste dag van de Slavakto heerlijk laten gaan. En er stonden zeker een vijftal stands met heerlijke varkensproducten, waaronder de meesten met gedroogde ham.
De lekkerste vond ik toch weer de ham uit Spanje, de Serranoham; het varken, de luchtomstandigheden, de ouderwetse wijze van bereiding dragen er toch zorg voor dat daar het lekkerste product vandaan komt, althans dat vind ik. Maar ik heb tevens een fantastisch lekker puur Nederlands product mogen proeven. En vlees van een varken dat in zijn voeding mocht genieten van een scheut olijfolie (waaraan dan ook meteen gezondheidsclaims worden verbonden?!) Maar toegegeven, dat was bijzonder lekker vlees. Je merkt ook dat de echte kenners gaan voor vlees met een randje vet; helaas is de consument veel te bang gemaakt voor dat vet en verliest daarmee zijn/haar gevoel van smaak.
Ik hoef vanavond geen vlees bij m'n maaltijd; heb genoeg vleeshapjes gegeten; een heelrijke middag gehad en leuke mensen gesproken. Waarschijnlijk ga ik deze week nog wel een keertje!

Geen opmerkingen: