13 september 2012

Beter Onderwijs Nederland

In de Volkskrant las ik een artikel (november 2011) over het onderwijs dat ik werkelijk alleen maar kan karakteriseren als te treurig voor woorden. Het betreft hier de kwaliteit van het basisonderwijs. Het Sociaal Cultureel Planbureau wijst in een rapport op de kritieke staat van het NLs basisonderwijs; 60 % van de scholen presteert ondermaats op het gebied van taal- en reken onderwijs. Er zou weer sprake zijn van "functioneel analfabetisme"?!
Nu vlak voor de verkiezingstijd zie ik de miljoenen weer over de krantenkoppen vliegen als het "het Onderwijs" betreft. Maar als je dan leest dat veel van die miljoenen worden uitgegeven aan wat genoemd wordt: "cursusjes gegeven door schimmige bureautjes" dan heb ik daar geen goed gevoel bij.
Van een voormalig onderwijzeres hoorde ik dat zij in haar laatste actieve jaren als onderwijzeres vooral bezig moest zijn met wat zij noemde "dingetjes" en vooral niet met onderwijs geven. Een dictee? je lijkt wel gek als je dat voorstelt.
Competentie gericht onderwijs. Wat is dat in hemelsnaam?
Het artikel waarnaar deze Blog verwijst lijkt op zich meer een kritische column dan een artikel. Maar ik herken het wel. De spelfouten die jonge mensen maken springen mij vaak in het oog (alleen mijn jongste dochter schrijft zonder fouten!.) Daarentegen word ik met de rekentoets strijk en zet verslagen door die zelfde jonge mensen (oftewel mijn zoons). 

Geen opmerkingen: