02 september 2012

5 miljard verdampt

Afgelopen week heb ik gemerkt dat veel leeftijdsgenoten een gezonde afkeer hebben van sociale media. Eerlijk gezegd ben ik er ook maar met de haren bijgesleept door toedoen van anderen anders had ik mij nooit laten bekeren tot het gebruik van LinkedIn en Facebook. Niet dat ik nu zo schuw ben; het bestaan van deze Weblog toont aan dat ik er niet voor terugschrik om op dagelijkse basis wat rond te bazuinen wat er zoal rond om mij heen speelt. Die sociale media spelen echter nauwelijks een rol en ik kan mij ook niet voorstellen dat deze innovaties erg veel zinnigs opleveren. Dus ook niet dat deze ooit veel geld zullen gaan opleveren voor investeerders; dat kan een kind aanvoelen volgens mij, althans je hoeft er geen vermogensbeheerder voor te zijn.
Nu las ik in de Elsevier van 25 augustus j.l. op pagina 54 dat de zeer onderlegde beleggingsdeskundigen van mijn pensioenfonds, PGGM zouden hebben geïnvesteerd in Facebook en daarbij waarschijnlijk 5 miljard hebben doen verdampen. Kennelijk heeft men na de Internet bubbels en de escapades van Nina Brink het lesje nog steeds niet geleerd. Alleen nu gaat het met de centen van pensioengerechtigden.
Als het daadwerkelijk waar is en geen opgeklopt nieuws van de Elsevier, dan is dit een regelrechte schande en voel ik me beroofd.
De financiële wereld lijkt wel van alle kanten aan incompetentie ten onder te gaan.

PS Lees ik in een oude Elsevier, van 28 mei 2011 een directe waarschuwing: citaat: "De bekendste kandidaten voor zo'n beursgang zijn netwerksite Facebook en kortingsbonnenwebsite Groupon. Deze twee bedrijven worden nu al op tientallen miljarden euro's gewaardeerd en bereiden allebei een beursgang voor. Door die astronomische waarderingen waarschuwen veel analisten al maanden voor een nieuwe internetzeepbel." Einde citaat.

Kennelijk lezen de "deskundigen" van PGGM de Elsevier niet.

1 opmerking:

Azgrut zei

Wat ik heb begrepen is Facebook momenteel ruim 75 miljard dollar waart. Maar het blijft natuurlijk een digitaal product...

Misschien is een kortdurende investering nog winstgevend?