24 september 2012

De zomer is over

Uitgebloeide St Jacobs kruiskruid
De dagen worden korter; het ruikt al herfstig in het bos, de herfstbuien zijn vroeg dit jaar, kortom, de zomer loopt op haar eindje. Volgens sommigen was het een natte zomer, maar ik denk dat het een heel normale NLse zomer was. Het regende op de juiste momenten voor natuur en voor de landbouw. Boer Dirk verzuchtte tenminste dat het hem speet dat hij op een bepaald deel van zijn land geen gras had ingezaaid maar maïs had geplant. Die regen was hem aangenaam. Als wandelaar heb ik er eerlijk gezegd ook maar weinig van gemerkt, in tegendeel, ik heb het gevoel dat het een schitterende zomer is geweest waarvan ik dan ook maar met moeite afscheid wil nemen. Woensdag was het maar matig weer; we hadden gebridged en nog wat na zitten borrelen en waren pas laat op. Te laat om nog een verre wandeling te gaan maken in ieder geval. Dus dan maar een drietje gelopen, met orgelmuziek van JS Bach op de mp3 speler. Dat vind ik een geweldig genoegen; niet te lang want dan krijg ik last van duizeligheid door die oordopjes. Bij die orgelwerken hoor je vaak de thema's die verwerkt zijn inde cantates terug. Ook hoorde ik ontroerende strofes die Hugo Distler in zijn werk heeft opgenomen. Dat is geen plagiaat maar meer een eerbetoon aan de bedenker van de betreffende strofe.
Hier lopen de oude wandeling 1 en 3
Buienradar had laten zien dat er een strook van actieve bewolking net boven De Bilt langs zou trekken. Dat was inderdaad het geval en het grootste deel van de wandeling kon ik dan ook droog lopen. Alle planten waren inmiddels uitgebloeid; wel zag je al rozetten van planten die zich alweer voorbereiden op het voorjaar; die wachten de winter niet eens af. De mierenhopen waren nog maar nauwelijks actief. De werksters verdwijnen binnenkort voor de wintermaanden onder de grond. Met de kijker kon ik de vogels goed zien; koolmezen, een boomkruiper en natuurlijk de kraaien en eksters. Nog een laatste stortbui vlak voordat ik weer bij de fiets kwam. Toch altijd lekker zo'n drietje; ouderwetse benaming trouwens want alle drietjes zijn verwijderd en in plaats daarvan zijn er nu paaltjes met gele banden aangebracht. Ik kon nog 1 "drietje" ontwaren op een loofboom; die willen de beheerders natuurlijk niet beschadigen door met het cijfer ook de schors te beschadigen; een denneboom kan daar wel tegen.

Geen opmerkingen: