05 maart 2014

Loflied op de rijpe vrouw

De titel van de Blog van vandaag is ontleend aan het eerste boek van Stephen Vizinczey. Roos had het voor mij geleend van de bieb. Het is een fijn boek om te lezen; warme liefdevolle beschrijvingen van de eerste schreden op het pad van de seksualiteit van een jonge knul.
Het is een autobiografisch boek van deze in 1956nvoor de Russen gevluchte Hongaar, die op de dag af 15 jaar ouder is dan ik zelf. Ik heb mij wat meer verdiept via de achterflap van het boek en zag dat hij hoogleraar was in de literatuur. Hij bleek ook een boek te hebben geschreven onder de titel: "waarheid en leugen in de literatuur", een verzameling essays en commentaren. En dat heb ik zojuist in de bieb opgehaald. Het geeft mij een leesadvies uit professionele hoek. Bij eerste lezing zag ik dat hij een groot bewonderaar is van Stendhal; die ga ik dus maar eens grondig lezen. Is weer eens wat anders dan die 2e wereldoorlog.

Geen opmerkingen: