26 januari 2013

Nordic art en Reurt Jan Veendorp

Roos op station Kropswolde
Voordat we naar het Groninger Museum gingen moesten we natuurlijk meel inslaan bij de winkel van Mulder Pot in Kropswolde. Niet alleen voor onszelf maar ook een zak spelt voor vrienden; het wordt een hele transportketen. Maar een bijkomend voordeel is het obligate bezoek aan het genoemde museum. Waren we wat teleurgesteld en verbaasd over de collectie in het museum van onze hoofdstad, daar hebben we vandaag met groot enthousiasme een tweetal exposities aldaar mogen aanschouwen. Allereerst de tentoonstelling "Nordic Art"; deze TT bezocht ik al eerder maar ik wilde hem graag nog een keer zien. Een fors aantal schilderijen van schilders uit Scandinavië. Veel natuurtaferelen; stromend water met daarop waterranonkel; vogels; bergtaferelen. Het meest waren we onder de indruk van het werk van Albert Edelfelt; een penseelvastheid als Laurens Tadema en een onderwerpkeuze als Rembrandt: de dagelijkse activiteiten op natuurlijke wijze vastgelegd. Een zicht op een kleine natuurlijke haven met alle activiteit van de mensen; een diep triest beeld van een roeiboot met een kinderkistje en de treurende familie; een stel (natuurlijk magere) spelende jongens. Naast het onderwerp zelf, zijn het vooral het water en het licht die de schilderijen domineren. En dat lage licht van de noordelijke landen is toch wel heel bijzonder; je ziet dat duidelijk terug in de schilderijen; de belichting is steeds fundamenteel anders dan wat je gewend bent van onze vaderlandse schilders. Fascinerend vind ik. Kortom, we hebben genoten; ik al voor de tweede keer.
In het Groninger museum mag je ongebreideld fotograferen als je maar niet flitst. En dat hebben we gedaan.
Nordic Art
Maar Nordic Art was niet de enige tentoonstelling daar in het besneeuwde Noorden. Daar was ook nog een expositie van de Groningse fabrikant en kunstverzamelaar Reurt Jan Veendorp. Hij had tijdens zijn leven een imposante collectie van vooral Nederlandse schilders rond de eeuwwisseling opgebouwd. En die mocht er zijn zeg. Mauve, Israëls, de gebroeders Maris, Willink, Veth (met een prachtig, liefdevol geschilderd portret van een hoog bejaarde Jozef Israëls). We hebben met grote bewondering de collectie bekeken en ons voorgenomen om binnenkort weer een keer te gaan kijken.
Ook bij deze werken kwam ik behoorlijk aan mijn trekken; ik mag zo graag plaatjes zien van ons eigen land in vroeger tijden. Landschappen, interieurs, zeilschepen e.d.
Een voorbeeld is het schilderij "Witte Brug" van Willem Bastiaan Tholen. Maar er waren er vele die ik met nostalgisch genoegen heb bekeken.
De hele collectie van Veendorp deed mij denken aan het echtpaar Kröller Müller; ook industriëlen net als Reurt Jan Veendorp die hun vermogen o.a. hebben ingezet om een kunstcollectie op te bouwen. Deden de Kröller Müllers dat middels een adviserend intermediair, daar verzamelde Veendorp naar eigen smaak. En die smaak kwam behoorlijk overeen met de mijne; zijn voorkeur ging vooral, maar niet uitsluitend uit naar figuratief werk. Maar in de collectie was ook wel degelijk plaats voor enig abstract werk van grote schoonheid. De hele collectie heeft hij overgedragen via een stichting aan het Groninger Museum opdat het publiek er van zou kunnen genieten, waarvan acte!
"Witte Brug", Bastiaan Tholen
Van mij zou de collectie Veendorp in het stedelijk museum mogen worden opgehangen in de plaats van al die kleren van de keizer die daar nu worden geëxposeerd, of anders in het van Abbe museum in Eindhoven. De expositie van deze fraaie collectie loopt helaas begin dit jaar ten einde.
Ik krijg in toenemende mate bewondering voor het Groninger Museum; de exposities zijn bijzonder wisselend van karakter en steeds van bijzondere kwaliteit. En niet alleen dat, in tegenstelling tot andere musea hoef je als museumjaarkaarthouder niet bij te betalen! Ik denk nog met enige afkeer aan die paar idiote schilderijen van John Currin in het Frans Hals museum in Haarlem en die TT afgelopen donderdag met het werk van Kelley. Voor beide moest je bijbetalen: onzinnig, ga ik ook niet meer doen.

Geen opmerkingen: