31 januari 2013

60 jaar geleden

Voorkaft van het boek over de watersnoodramp
van 1953
Het is vannacht 60 jaar geleden dat de dijken in Zeeland en Zuid-Holland braken door de verschrikkelijke februari storm; de grootste na-oorlogse ramp in ons land. 1000 doden en 100.000 daklozen waren het gevolg. Natuurlijk heb ik dat als 4-jarige destijds niet meegekregen, maar ik weet nog wel dat ik met mijn vader in het park Overvoorde was in Den Haag waar we toen woonden en dat er hele dikke bomen waren omgewaaid.
Vanmiddag heb ik bij "uitzending gemist" gekeken naar een TV-rapportage over de ramp. En het was een klein beetje actueel omdat het vanmiddag behoorlijk hard waaide; helemaal niets vergeleken bij die storm van destijds natuurlijk; die had orkaankracht en het was nog springvloed ook. Een rampzalige combinatie.
Het boek over de watersnoodramp stond in menige boekenkast in de volgende jaren; ook bij mijn ouders; je ziet nog wel eens exemplaren van het boek bij tweedehands boekenwinkels. Ik heb altijd medelijden gehad met die eenzame paarden op de voorkant van het boek; ze staan daar in die watervlakte lijdzaam te wachten. Gelukkig hebben we inmiddels de sterke dijken van het Deltaplan zodat het buitengewoon onwaarschijnlijk is geworden dat een dergelijke ramp ons land weer in rouw kan dompelen.

Geen opmerkingen: