05 januari 2013

De ontsluiting der filosofische wijsheden

Jeugdportret van
Arthur Schopenhauer
Verzuchtte ik onlangs nog dat filosofische werken voor niet-filosofen zo lastig te begrijpen zijn; dat het wenselijk zou zijn indien de filosofische gedachten ontsloten zouden worden in de vorm van fictie, zeg maar romans, daar heb ik Yalom gevonden als "grote ontsluiter". Zijn boek: "Het Spinoza probleem" geeft een heldere inkijk in de filosofische inzichten van Baruch Spinoza, de grote denker uit de zeventiende eeuw. Maar nu heb ik tevens het boek "De Schopenhauer kuur" van de zelfde schrijver ter hand genomen, en (maar dat overkomt me vaker) ik kan nauwelijks het lezen onderbreken zo boeiend is het boek. Irvin Yalom verheldert op onnavolgbare manier het gedachtengoed van Schopenhauer en verschaft als terloops ook de essentialia van diens leven; daarbij geeft hij tevens inzicht in het proces van psychologische groepstherapie en en passant ook van de Oosterse, Indiase levensfilosofie.
Deze, inmiddels 81-jarige psychiater geeft blijk van een grote eruditie, filosofische kennis en levenservaring en weet dat met zijn geöliede pen goed te verwoorden; hij laat zijn medemens meegenieten. Dank daarvoor!
En .... twintig jaar geleden heeft hij ook een boek over Nietsche gepubliceerd. 

Geen opmerkingen: