22 januari 2013

Bruine bonensoep zoals m'n moeder die maakte

Heerlijk, zo'n kop bruinebonensoep
Het is één van de belangrijkste recepten uit de vrij onbekende flatonische keuken: bruine bonensoep. Ik ken het al vanaf mijn kindertijd; mijn moeder maakte in de winter regelmatig dit heerlijke gerecht. Mijn broers zijn er, net als ik dol op.
Het gaat natuurlijk uit van bruine bonen; niet uit een pot maar gedroogde bruine bonen. Je kunt ze nauwelijks meer krijgen. Onlangs was ik bij onze groentenman en vroeg ernaar. Hij verwees me naar delicatessenwinkels en naar de eco-winkel. Uiteindelijk vond ik in Kropswolde bruine bonen, maar dat wordt me toch te omslachtig. Voor steengemalen volkoren meel, nou vooruit, maar voor bruine bonen niet. Maar dat hoefde gelukkig ook niet.
Bij AH hier in de Bilt kon ik ze niet vinden; wel lag er een zeer klein aantal doosjes met spliterwten. Echter, bij AH in Bilthoven daar lagen in een piepklein schapje zeker wel 5 pakjes met elk een pond gedroogde bruine bonen. Daar heb ik er toen twee van meegenomen. En vervolgens lekker soep maken; naast bruine bonen, uien, prei, selderij, ontbijtspek en rookworst, dat is alles.
Je weekt een pond bonen gedurende de nacht in ruim water in een grote pan. Je zet de volgende dag de bonen op het vuur en snijdt ondertussen de ingrediënten. Ontbijtspek in stukjes snijden, de rookworst het laatste half uur mee laten koken, vier grote uien snijd je grof in stukken, de prei in ringen snijden en de selderij de laatste tien minuten. Je laat het geheel een uur koken en voegt op het laatst zout naar smaak toe en je snijdt de worst in plakjes. Ik prak altijd een beetje zodat de soep lekker gebonden wordt, maar dat hoeft niet echt.
Mijn buurvrouw krijgt 'swinters altijd een kop soep van me als ze op donderdagavond na de koopavond laat van haar (winkel)werk thuis komt. Ze gaf me deze week een geweldig compliment; dat ik altijd zo lekker kook. En stiekum gezegd, dat vind ik zelf ook, vooral bruine bonensoep, zoals mijn moeder die maakte.

Riet schreef: leuk recept Ferry, ik doe heel veel met bonen, alle soorten. Ik koop ze meestal in de biologische winkel. Rode nierbonen zijn bv erg lekker als salade met heel fijn gesneden bleekselderij en avocado. Dressing met mosterd-honingsaus. Zwarte bonen voor een pittige mexicaanse bonenpuree met pepers. Italiaanse borlottibonen in plaats van bruine bonen, smaken weer ietsje anders.

Geen opmerkingen: