08 oktober 2012

Het wisselen der seizoenen

Paddenstoelen; teken van de herfst
De overloop bij het wisselen van de seizoenen
Na een fraaie, misschien wat natte, maar volgens deskundigen volstrekt normale NLse zomer is dan nu toch definitief de herfst ingevallen. Het heeft al een paar keer stevig gewaaid waarbij de takken uit de bomen waaiden omdat de bladeren er nog aan zaten. Maar nu zie je toch door alle nattigheid dat de paddenstoelen tevoorschijn komen; de bladeren beginnen te kleuren en af te vallen. Rook ik de herfst al een paar weken geleden toen ik in een bos met populieren wandelde, daar had ik vandaag, terwijl Roos en ik door de bossen van Den Dolder en Soest wandelden, voor het eerst een echt herfst gevoel.
Maar het duidelijkste teken van het wisselen der seizoenen vind ik twee keer per jaar toch wel op de overloop van mijn flat. Mijn buurvrouw wisselt haar garderobe kennelijk ieder half jaar en doet mij daar altijd nadrukkelijk kond van door haar kleren dagenlang over de balustrade te laten hangen. Die worden dan gewisseld met kleren die beneden in de berging liggen.  Ook ik heb een aantal winterjassen in de berging hangen omdat ik er boven geen ruimte voor heb, maar ik laat ze daar rustig hangen en draag ze slechts wanneer het heel koud is. En nu hangen de zomerkleren van de buuf er weer, dus de zomer is definitief ten einde!

Geen opmerkingen: