15 oktober 2012

De boodschapper

Kader Abdolah
Eigenlijk had ik het niet zo op die schrijver met die melancholieke ogen en die prominente snor: Kader Abdolah. Maar inmiddels heb ik drie van zijn boeken gelezen en is mijn vooringenomenheid volkomen gelogenstraft. Werd zijn boek: "Het huis van de moskee" door de recensenten opgehemeld als het op één na beste boek dat in de NLse taal werd geschreven, dan moet ik toch constateren dat "De boodschapper", het boek over de persoonlijke geschiedenis van Mohammed, door de auteur uit de mond van de kroniekschrijver van de profeet van de Islam opgeschreven, van ongehoorde kwaliteit is. Er van uitgaand dat niet alles werd verzonnen dan geeft het een zeer realistisch beeld van de opkomst van een wereldreligie. Een dergelijk openhartig boek ontbreekt mijns inziens in de christelijke historiografie.
Met onderbreking door een nachtrust heb ik het in één ruk uitgelezen. Schrijft hij in het boek "De kraai" nog met zekere schuchterheid over de groten uit de NLse literatuur, daar mag hij zich na het lezen van dit boek in deze rijen scharen. Wat mij betreft wordt hij de volgende Nobelprijswinnaar na Mo Yan en Tranströmer of Almudena Grandes.

Geen opmerkingen: