14 april 2012

Waarom is de Chipknip verdwenen?


 
De chipknip was ooit bedoeld als betaalmiddel voor kleinere bedragen. Destijds had ik mijn bankpasje geladen zodat ik de chipknip functie kon gebruiken; erg handig. Je hoefde hem slechts in de betaalgleuf bij de winkel te doen en "ja" in te geven en het was voor elkaar. Razendsnel. Maar ik merkte dat ik een uitzondering was; vrijwel niemand gebruikte de chipknip. Ik deed het expres omdat ik geen zin had om overal m'n pincode in te moeten geven en verder vind ik al die kleine afschrijvingen op mijn bankoverzicht gewoon lastig. Maar tot mijn verrassing is de chipknip vrij geruisloos afgevoerd; eerst bij AH, maar later bij vrijwel alle winkels. Ik zag dat alleen de openbare bibliotheek hem nog toestaat als betalingsmiddel. En maar goed ook, want daar is alles in het kader van de efficiency geautomatiseerd, zelfs het betalingsverkeer zodat je al die piepkleine bedragen voor reservering en tijdsovertreding met je bankpasje zou moeten overmaken.
Inmiddels ben ik terug gegaan naar contante betaling; ouderwets maar werkt ook. En nu zie ik bij het grootwinkelbedrijf dat vrijwel iedereen zelfs de kleinste bedragen met z'n bankpasje en pincode staat af te rekenen. Dan breekt mijn klomp?! Waarom is die chipknip nooit breed gebruikt. Uiteindelijk doen we het nu allemaal maar dan met de OV-chipkaart; dat is ook een elektronisch betaalsysteem, zij het louter voor het OV, maar gelijkwaardig aan die verdwenen maar onvolprezen chipknip. Jammer maar helaas.

Geen opmerkingen: