25 april 2012

Duivekater

Zelfgebakken Duivekater
Het is een streekgerecht uit de streek ten Noorden van Amsterdam; ik ken het uit mijn kinderjaren van mijn grootmoeder in Zaandam: Duivekater. Het is een wat zoetig, stevig brood dat je zonder speciaal beleg eet maar wel met (dik!) roomboter. Ik ben er dol op en prijs me gelukkig dat ik er een goed recept van heb. Dat komt uit het onvolprezen kookboek van Pellaprat: "De fijne keuken". Ooit kreeg Anneke dit boek tijdens het Ladies program bij een studieweekend van een computerfirma in Zuid Frankrijk; dat was geen straf om deel te nemen; nu staat het in mijn kookboekenrijtje.
Dat toch vrij eenvoudige recept wil ik u niet onthouden.
Maak eerst een voordeeg van 250 gram bloem, 175 ml water, 2 zakjes gist en 25 gram suiker. Laat dit bij kamertemp. een half uur tot een uur rijzen; houdt het proces in de gaten want het kan snel gaan! Roer af en toe. Voeg vervolgens nog 75 gram suiker, 8 gram zout 40 gram boter, nog 250 gram bloem en het sap van een halve citroen toe. Meng dit goed door elkaar en kneed het geheel heel intensief; kneed minstens een kwartier intensief; dat komt de structuur ten goede. Maak er vervolgens een langwerpige bol van en laat het brood op de bakplaat rijzen bij kamertemp. Bestrijk de bovenkant tot slot met eidooier en maak er eventueel met een scherp  mesje motieven op aan. Bak het brood af in een voorverwarmde oven op 200 graden ged. 50 minuten. Af laten koelen en plakken snijden, besmeren met boerenboter. Eet smakelijk. 


Posted by Picasa

Geen opmerkingen: