27 april 2012

De intellectuele verleiding


In de Bilthovense Boekhandel, sinds kort verhuisd naar de oude Albert Heijn Locatie op de Julianalaan sprak mr Dr Frits Bolkestein over zijn nieuwe boek: "De intellectuele verleiding". Ik kon het niet geloven toen Roos enkele weken geleden deze lezing noemde; zij had het gelezen in één van onze streekbladen; ik ging direct naar de genoemde boekhandel om een tweetal kaarten aan te schaffen. Niet echt tot mijn verbazing werd ik op de reservelijst geplaatst. Maar ... ik werd donderdagmiddag gebeld en we konden terecht.
Bolkestein heb ik bij zijn aantreden in de politieke arena in 1978 bijzonder bewonderd. Ik kon vanuit mijn eigen positie als goed gesetteld academicus zijn "move" slechts als idealistisch beschouwen. Hij was diep begaan met 'slands huishouding en politiek en wilde daar een bijdrage aan leveren vanuit zijn kennis en ideeën. Dat heeft hij dan ook met veel élan gedaan. Onlangs las ik zijn boek "Onverwerkt verleden" en realiseerde me in de volle breedte dat het hier een zeer origineel denker betreft die zich niet door wat dan ook van de wijs laat en liet brengen; zelfs niet als jong student, zoals ikzelf en vele van mijn studiegenoten, de latere "intellectuelen" en intelligentsia dat wel degelijk deden; het was toch wel heel ongepast om in de jaren zestig het communisme of "de revolutie", als dwaasheid en onbezonnenheid af te doen. Maar niet Bolkestein die op 23-jarige leeftijd en student in Praag op kritische toon een studentencongres toesprak (in 1956!).
En daar stond hij nu, een stoere man op leeftijd (hij werd deze maand 79 jaar oud), ongelooflijk belezen, energiek, alert. Met grote bewondering heb ik de lezing aangehoord en natuurlijk het nieuwe boek gekocht en een handtekening laten plaatsen; Bolkestein was aan het eind duidelijk vermoeid maar toch tot signeren bereid. Voor de opbrengsten van het boek hoeft hij het vast niet te doen; ook hier is het waarschijnlijk zijn verantwoordelijkheidsgevoel dat hem heeft gedreven om het te schrijven (in het Engels!), te laten vertalen en uitgeven en te promoten. Na afloop sprak ik nog een dame, afkomstig uit Amerika die haar bewondering voor de heer Bolkestein met mij deelde.
In bed heb ik nog de inleiding en het eerste hoofdstuk gelezen en wat vooruit gebladerd. Iedere wat ontwikkelde lezer van dit Blog moet ik dit boek aanbevelen.
Ik koop hoogstzelden een boek; ik beschouw het in het algemeen als voorloper van oud papier, maar het gesigneerde exemplaar van "De intellectuele verleiding" komt op mijn rijtje met Homerus, Livius en Thucydides.
Het deed mij goed toen hij aan  het eind van de lezing verkondigde dat hij een aanhanger van de chaostheorie was; dat deel ik in ieder geval met hem.

Geen opmerkingen: