22 april 2012

1738 miljard dollar

Een mij onbekend stuk wapentuig
Je kunt je een dergelijk bedrag niet voorstellen; 1738 miljard dollar, afgerond zo'n 1400 miljard Euro. Dat is wat de wereld per jaar uitgeeft aan militaire bewapening. En, foei, dat stagneert dit jaar. Althans, Europa en de VS geven minder uit door de economische omstandigheden terwijl de nieuwe wereldmachten China en India meer besteden. Wat daarvan de impact is moge duidelijk zijn; de krachten in de wereld gaan verschuiven. 
Onlangs las ik in de Elsevier een artikel dat een economische macht zonder militaire macht minder te betekenen heeft. Japan is daarvan het belangrijkste voorbeeld; tot voor kort economische macht nr. 2 in de wereld, maar militair gesproken maar een onderdeurtje. Dit waanzinnige bedrag (300 dollar per wereldbewoner, inclusief alle armoedzaaiers en dat ieder jaar weer) doet mij vooral denken aan een rare mop waarin de vraag aan een generaal wordt voorgelegd hoe groot de atoomkracht van zijn leger is en hoe vaak de wereld wel niet vernietigd zou kunnen worden. Die vraag wordt dan beantwoord met "zeker meerdere keren", waarop de ondervrager verder gaat: "wilt u wat precieser zijn: twee keer, drie keer, tien keer?". 
Mijn generatie is opgegroeid in de meest langdurige oorlogvrije periode van west-Europa; dat zou ik graag zo willen houden ook voor de volgende generaties. Of je je dan juist stevig moet bewapenen of minder is voor mij een open vraag; we leven in een onrustiger tijd dan ik mij kan heugen, misschien afgezien van mijn prille jaren tijdens de Cuba crisis.

1 opmerking:

Azgrut zei

Het zijn inderdaad belachelijke bedragen. Ik ben ergens ook wel blij dat Nederland zijn leger langzaamaan aan het opdoeken is. Wij hebben het niet echt nodig behalve als er een ramp ontstaat in Nederland.

En tja, als er nog eens oorlog uitbreekt op Nederlandse bodem zullen we onszelf er in alle waarschijnlijkheid toch niet tegen kunnen verdedigen. Ik vind dan ook de samenwerkingsplannen om met de benelux een leger te onderhouden een hele goede.