17 mei 2022

Spitten en zaaien

 

Roos in de tuin aan het werk met het bonenrek


Vanmorgen stelde ik Roos voor om eens stevig in de tuin aan het werk te gaan. Hadden we afgelopen najaar een stuk behoorlijk goed bewerkt en omgespit daar wachtte nog een stuk op enig edel handwerk om een rek voor de bonen te plaatsen.
De grond, in het kleine stuk van de tuin dat niet betegeld is, is zo hard als beton; nu zeker na de droogte van de laatste weken is ze weer moeilijk te bewerken. Dus moest ik er stevig tegenaan terwijl een hak ontbreekt aan het tuingereedschap van Roos. Wel heeft ze een tweetal spades waarmee ik de klus heb geklaard. Rustig aan, stukje voor stukje slaagde ik erin om de grond te bewerken. In de jaren dat bij diverse deskundigen heb geleerd hoe je een stuk grond moet omspitten heb ik best wat opgestoken, maar in deze keiharde kleigrond viel het niet mee. Maar uiteindelijk konden we het hekwerk plaatsen en de bonen zetten; deed ons veel plezier. Nog wat water bij de bonen en de instructie om dat dagelijks te doen hield ik het wel voor gezien en wijdde me verder aan thee en koffie in de tuin. In de loop van de middag ging ik weer terug naar de Bilt. 

Geen opmerkingen: