15 mei 2022

Mijn enige demonstratie

 Zojuist las ik in de Trouw dat Mient Jan Faber is overleden; de grote initiator en voortrekker van de vredesbeweging in ons land. In 1981, ik woonde toen tijdelijk in bij Anneke in Amsterdam zijn we naar de demonstratie geweest tegen de neutronenbom, een vreselijk wapen dat slechts gericht was op het doden van mensen waarbij de gebouwen intact bleven; walgelijk, zoals alle atoomwapens en eigenlijk alle oorlogswapens zijn.
Het was op 21 november 1981 op het museumplein in Amsterdam. Er zijn nog een paar herinneringen in mijn oude brein blijven steken waaronder de aanblik van een gezin met kinderen; drie of vier redelijk jonge kinderen met hun ouders; zo te zien mensen van buiten, dus niet uit de grote stad. Ik weet nog dat ik dacht: "wat een mooi gezicht, dat wil ik ook!". Ik wilde graag een gezin met kinderen; Coby den Boer, de eerste analiste waarmee ik heb mogen werken, bevestigde dat ook toen ik na vele jaren weer contact met haar had. Verder herinner ik me nog die voettocht van die enorme horde mensen door de stad. Wij gingen gewoon weer terug naar de Staringstraat.

Geen opmerkingen: