11 januari 2010

Joseph Roth

De meeste lezers kennen Philip Roth, maar Joseph Roth ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Roth ) is lang niet aan ieder bekend. Geert Mak schreef ooit het boek "In Europa". Toen ik dat las heb ik tevens alle boeken gelezen die hij aanhaalde, waaronder een boek van Joseph. Zijn schrijfstijl is plezierig waarbij ik vooral de sfeertekening van de jaren van de Donau monarchie zo waardeer. Een tijd van met paard bespannen wagens en sleden. Ongelooflijk koude winters, maar ook de grappige manier van met elkaar omgaan en de manier waarop de mensen met de strenge overheid omgaan. De boeken zijn wat dynamischer dan de Russen als Tolstoi en Tsjechov zonder de aantrekkelijke sfeertekening van die jaren te verliezen.
Zo heb ik dit weekend het boek "Het valse gewicht. Geschiedenis van een ijkmeester" gelezen. Maar zeker het meest bekende boek van Joseph Roth: "Radetzky mars" uit 1932 kan ik van harte aanbevelen.

Geen opmerkingen: