01 oktober 2010

De generaal


In het archeologisch museum van Merida, in de Romeinse tijd Emerita Augusta genaamd, staat een bijzonder imposante buste. Althans, ik ben erg onder de indruk van dit doorleefde gelaat. Telkens wanneer ik daar in de buurt ben ga ik speciaal naar binnen om dit beeld te bekijken. Bij één van die bezoeken bleek dat "de generaal" zoals, naar later bleek, deze buste wordt genoemd tijdelijk naar Madrid was verhuisd voor een tentoonstelling. Maar bij een volgend bezoek bleek hij weer aanwezig. De conservator van het museum heeft mij toen informatie gegeven over dit beeld dat ergens in de jaren dertig werd opgegraven. Er staan meerdere bustes opgesteld maar die van "de generaal" fascineert mij in het bijzonder. Zo'n streng, zelfbewust gelaat dat ongeschonden de eeuwen heeft mogen doorstaan. Kom daar nu eens om in ons vergankelijk digitaal tijdperk. Bij zorgvuldig beheer trotseert deze buste nog vele eeuwen van vergankelijkheid.
Posted by Picasa

1 opmerking:

Torketyl zei

Hij is en blijft imposant, deze 'generaal'. In het museum staat dat hij geen militair was, maar juist een belangrijke burger.
Dit gezicht is van iemand die zijn verantwoordelijkheden draagt, en er goed over nadenkt.
Een groot geluk om dit gezicht te kennen.