26 november 2020

Alle cantates van Johann Sebastian

 Sinds de drogisterijketen "Het Kruidvat" rond 2000 de volledige serie Kantates van Bach op de markt heeft gebracht ben ik gek op die werken. Inmiddels hebben meerdere dirigenten deze Huzarenklus geklaard, maar Pieter-Jan Leusink was toch de eerste die dit voor elkaar had gekregen dankzij de samenwerking met het Kruidvat denk ik. Ook die andere uitvoeringen heb ik voor een deel beluisterd, waaronder die van Koopmans met allemaal professionals in het koor. Tot mijn eigen verbazing sprak die uitvoering van Leusink mij het meeste aan. Vooral zijn keuze voor de solisten, Bas Ramselaar, bas, Sytse Buwalda, altus, en Ruth Holton, sopraan vind ik na al die jaren toch echt het meest aanspreken. Wel had ik wat moeite met het jongenskoor. Maar inmiddels vind ik het zo volledig passen bij de kantates van Bach. Gelukkig geen jongenssopraan voor de aria's, maar Ruth Holton die met haar heldere, zuivere, strakke stemgeluid  de klank van een jongenssopraan benadert zonder de onvolwassenheid die je daar altijd in hoort.
Nu beschik ik over alle Kantates van de Kruidvat serie in mp3 formaat en heb ik mij voorgenomen om die alle te beluisteren gewoon van BWV 001 tot het eind van de serie. Genieten hoor, waarbij ik merk dat ik ze toch niet allemaal ken.
Ben vanavond tot nr 40 gekomen!


Geen opmerkingen: