10 mei 2005

Reizen door het land van Bach

Zaterdag vertrokken met de Eurocity vanuit Düsseldorf naar Eisenach. Ging razendsnel; geheel volgens schema kwam ik aan op station Eisenach alwaar mijn wandelmaatje Roos me al stond op te wachten. Met een stoptreintje 1 halte verder en teruggewandeld naar Eisenach, de geboorteplaats van bach. Het was uitgesproken kloteweer met veel regen en ontzettend koud. De IJsheiligen, je weet het wel. Nou, me hoela het was gewoon een rot voorjaar. Maar Eisenach was leuk en zijn bier en asperges verrukkelijk. Een gekke gedachte om daar te zijn waar mijn grote idool werd geboren en zijn prille jeugd doorbracht. Zondag was het zulk slecht weer dat we maar een stedentocht zijn gaan doen en via Weimar en Leipzig, waar we de Thomaskirche bezochten door gingen naar Dresden. Dresden is mooi maar de gerestaureerde gebouwen waren wel erg smerig.Ik werd sterk in beslag genomen door de gedachte over die verschrikkelijke brand na het bombardement van de geallieerden toen de oorlog feitelijk al afgelopen was; een oorlogsmisdaad bij uitstek. Volgende dag verder gereisd en naar Fulda met haar grote kerk met daarin het graf van Bonifacius. En vervolgens door naar Arnstadt. Dat is de plaats waar Bach zo rond zijn twintigste levensjaar toefde. Op het marktplein stond een leuk beeld van de jonge Bach dat ik wel kende maar waarvan ik niet wist waar het stond. Het weer bleef vreselijk en daarom zijn we zeer vroegtijdig weer terug gegaan naar Utrecht.

Geen opmerkingen: