29 december 2019

Bertje Slingeland

Een flinterdun ijslaagje op ijsbaan van De Bilt
Een klasgenootje van me in de vijfde klas van de lagere school. Op de klassefoto die ik nog uit die tijd heb staat hij ook met zijn witte kop haar. Niks bijzonders eigenlijk, behalve dat ik grote bewondering had voor zijn durf. Hij durfde namelijk het ijs op wanneer het nog maar enkele dagen had gevroren. Dat is eigenlijk het enige dat ik van hem heb onthouden; of hij goed kon rekenen of juist niet, weet ik echt niet meer.
Op een dag was ik met mijn opa en vader in de auto toen er nog maar een flintertje ijs op het water lag. Ik zei toen: "daar zou Bertje Slingeland zich op wagen". Ik weet nog dat mijn opa iets bromde; mijn vader zei niks. Later realiseerde ik me natuurlijk dat dit gewoon een onzinnige opmerking van mij was geweest. Maar toch moet ik altijd aan die opmerking en dus aan Bertje denken wanneer ik ergens zo'n eerst flintertje ijs op het water zie liggen.
Toen ik afgelopen week langs het schaatsbaantje van De Bilt liep en het eerste ijs zag moest ik daar een foto van maken voor de Blog. Waarvan acte.

Geen opmerkingen: