21 juni 2026

Verjaardag in den Haag

Een dag voordat ze daadwerkelijk jarig was, vierde Arja vandaag haar40e verjaardag. Het feestje was vanaf half drie geopend en wie stonden er toen voor de deur? Juist ja, Roos en ik, de eersten. Eindelijk Arja weer eens in m'n armen genomen en kort gesproken, een paar van se kinderen en zelfs Walter even gesproken en lekker ergens in de schaduw in de tuin gaan zitten. Sam toonde z'n interesse in kleine beestjes, met een kijkpotje, een pincet en een dode spin. Hij had van z'n moeder begrepen dat "opa" dat ook leuk vond. Even later kwam Peter met z'n hele gezin in de tuin. Gezellig kwam Joris bij me op schoot zitten. Ook gesproken met de ouders van Walter. Tot mijn verrassing ook twee neven van m'n kinderen, Connor en Brendan, had ik sinds hun kinderjaren niet meer gezien, inmiddels twee leuke grote kerels geworden. 
Op tijd stapten we weer op. Was een gezellige drukte geworden. Afscheid en terug naar Utrecht. We aten nog ergens een hapje, Roos ging naar Tivoli en ik terug naar de fiets in station Bilthoven. Was een leuke dag geweest met veel.familie.

19 juni 2026

188.000 bliksemflitsen

Het was vannacht een merkwaardig onweer. Na een snoeihete dag verliet ik m'n flatje om bij Roos de avondmaaltijd te genieten. Bij het betreden van de buitenlucht wist ik niet wat ik voelde, deed mij denken aan de hitte van Griekenland. Op de fiets viel het wel mee, windje om je hoofd, heel rustig trappen. In de hal van de flat bij Roos was het heerlijk koel en boven in de flat was het eveneens aangenaam. Binnen koelde het zelfs zodanig af dat we besloten om nog wat naar buiten te gaan op de fiets om ergens lekker buiten op een bankje van de avond te genieten. Roos kende een piepklein groen gebiedje in de buurt, maar daar was geen bankje, maar wel in het van Boetzelaarpark. Heerlijk zo buiten, meerdere mensen waren op dat idee gekomen en paradeerden, vriendelijk groetend langs ons bankje.
KNMI had onweer voorspeld, daar was nog niets van te merken totdat we de flat weer betraden; de beloofde regen toonde zich aarzelend. Boven gekomen merkten we het oplichten van de wolken door bliksemschichten. Nam snel toe, ongelooflijk hoeveel flitsen er waren waarvan overigens relatief weinig verticaal naar de grond. Het begon ook vreselijk te waaien en te regenen, zelfs wat hagel, was gewoon griezelig.
Later las ik op de site van KNMI dat de hoge frequentie van het aantal bliksemflitsen uitzonderlijk hoog was. Ik ervoer het als een "vreemd" onweer.

18 juni 2026

Vroeg naar de Eilandspolder

Ondanks dat ik afgelopen seizoen geen grasspriet heb helpen afvoeren kreeg ik als vrijwilliger een uitnodiging voor deelname aan de excursie en afsluiting van het maaiseizoen van de werkgroep Eilandspolder. Ik gaf daar graag gehoor aan en sprak met Ab af: "om 8 uur bij de pisbak". Meestal moest ik daar als eerste mijn thee weer kwijt bij voorgaande werkdagen alhier. Ook nu, ik was er zelfs al om kwart voor acht na om 6.15 de stoptrein naar Utrecht te hebbn genomen.
Fijn om weer in dit mooie gebied te zijn en vooral om "de maten" weer te ontmoeten. Kees kwam als eerste en we ontmoetten elkaar hartelijk, fijne kerel die me ooit uit een veengat redde, dat daarmee de naam "het gat van Ferry" heeft gekregen, ge munt door Ab zelf.
Eerst een toelichting over de geschiedenis van de Eilandspolder door een deskundige van de provincie. En daarna met z'n allen in de boot met kaptein Ab achter het stuur.
We deden verschillende plekken aan waarbij Ab toelichting gaf als vanouds. Het was prachtig weer en iedereen genoot.
Bij het aanzicht van dit gebied zit mijn oude vader altijd op mijn schouder mee te genieten. Dit was "zijn noordholland".
We voeren terug naar de werkschuur en met de auto door naar het restaurant "Het genot van Grootschermer". Daar werd mij vanwege het toponiem "het gat van Ferry" de gouden laars aangeboden, wisseltrofee voor degenen die door het veen zijn gezakt.





16 juni 2026

Sam met z'n mamma naar de Efteling

Ik appte Arja om te vragen of ik langs kon komen voor een kop koffie, ze beantwoordde mijn app met enkele foto's en dat ze met haar jongste, Sam bij de Efteling was. Dat zijn toch wel heel leuke "extra's" van de moderne mogelijkheden; je bent best meer betrokken bij de lotgevallen van de (klein)kinderen.
Vol aandacht, lieve foto van de zesjarige. Ach, wat doet me dat ook denken aan de tijd dat ik met m'n jonge kinderen op stap ging. Heerlijke tijd en nu de volgende generaties; fijn om daar getuige van te zijn.

14 juni 2026

Het werd Sittard

We hadden afgesproken om dit weekend naar Schin op Geul te gaan om de "pet van opa" langs te brengen bij het mini spoorweg museum aldaar in het voormalig treinstation aldaar. Het zou heel anders lopen; de Intercity ging niet verder dan Sittard en verder vervoer zat er voorlopig niet in. Roos stelde voor om hier in Sittard een bus te nemen en dan op geleide van Komoot een wandeling te maken. Dus hup naar de bussen, Roos toverde snel aan de hand van de informatie een beginpunt en een wandeling. En zo liepen we een schitterende wandeling die ons o.a. voerde langs de Geleenbeek. Onderweg aten we ons meegenomen bammetje op in een "pluktuin", prachtige grote tuin met tal van struiken en boompjes.
Uiteindelijk bereikten we station .. , de treinen reden weer en we reden door naar Schin. Daar moesten we tot onze spijt constateren dat het doel van deze reis, het voormalig station met terras gesloten was. Maar daar om niet getreurd, we namen de trein naar Heerlen en hebben daar bij een Syrisch restaurant heerlijk gegeten! Gaan we vaker heen! En de Geleenbeek houden we er ook in! Misschien kan Roos me nog aan een foto van deze beek helpen.

13 juni 2026

De smokkelaarswandeling met Martijn

Het zat al even " in de pen", maar hij stelde direct voor om vandaag aan de wandel te gaan. Martijn pikte me op bij station Breda en wist de weg naar Strijen, restaurant "de Smokkelaar", vlakbij de grens met België. "Eerst maar even wat lunchen", stelde ik voor en daarna de wandeling die Roos voor ons in Komoot had uitgezet. Was niet alleen voor mij verrassend mooi, maar ook voor Martijn die hier op nog geen 10 km afstand woont. We liepen en ondertussen praatten we wat af, was intussen veel gebeurd. Een verrassend mooi landschap met echte GR paadjes.
Ondertussen had ik Martijn mijn regenjasje gegeven; was echt te fris voor een enkel T-shirtje. Het was een zeer afwisselende wandeling, we zaten nog geruime tijd op een bankje met uitzicht. De cirkelwandeling sloot na 10 km weer bij het restaurant. Daar hebben we ons vervolgens opnieuw culinair laten verwennen.

10 juni 2026

Het oogsten van de knoflook

Houd je apparaat even scheef om goed te kunnen zien dat het modderige voorwerp dat Roos zojuist uit de grond heeft geschept, een onvervalste knoflookui is. In oktober geplant, winter overleefd, flink gegroeid hebben we nu in juni, 8 maanden later een forse oogst aan knoflook. Snel de grond omspitten, licht mesten en snijbiet zaaien. Kan daarna de boerenkool nog haar best doen.
Door gebruik van mulche tussen de knofjes is dit zaaibed asrdig vrij van onkruid gebleven!

08 juni 2026

Eindelijk het boek overhandigd

Om gek te worden, een nieuwe update en direct kan ik de foto's niet meer adequaat bewerken. Neemt niet weg dat ik vandaag, samen met Roos een jaren oude belofte heb voldaan; het fameuze boek "red strangers", favoriet boek van Richard Dawkins langs gebracht en overhandigd aan Gatimu. Jaren geleden hadden we elkaar ontmoet en gesproken in de trein. Hij kwam uit Kenya, studeerde theologie in Kampen en ik had in die tijd genoemd boek aangeschaft via boekwinkeltjes.nl. We wisselden email adressen uit en correspondeerden. En uiteindelijk ontmoetten wij elkaar nu bij hem thuis op z'n vrije dag. 
Hij wist zich onze ontmoeting nog goed te herinneren; deed mij plezier. Het boek gaat over de laatste jaren voor de kolonisatie van dit stuk Afrika door de Engelsen. Ik ben heel.benieuwd hoe hij dat ervaart, het verdwijnen van de oorspronkelijke cultuur van zijn vadeeland. Gaan we later nog eens over praten.
Zijn 8 maanden oude zoontje zat gemoedelijk bij ons op schoot. We vertrokken en maakten een prachtige wandeling over de Veluwe door bossen en fraaie landschappen. In Wolfheze namen we een hapje en namen de trein terug. Was een blije dag geweest.

05 juni 2026

Een magistrale dissertatie

Eind vorig jaar kwam ik met haar in gesprek tijdens een kerstborrel in het belendend trapportaal. Juliëtte, bezig met de afronding van haar proefschrift. Ze vertelde mij over het onderzoek dat zij had gedaan, bijzonder interessant maar ook bijzonder relevant; het betrof de ontwikkeling van eenn techniek om vanuit satellieten de groei, althans de fotosynthese van op de bodem groeiende vegetatie te meten. In het kader van de CO2 problematiek buitengewoon relevant werk mijns inziens. Ik zei dat ik graag de plechtigheid zou willen bijwonen en zo geschiedde vandaag.
Gisteren was ik nog even bij haar langs gegaan om haar een hart onder de riem te steken en te bedanken voor de handgeschreven uitnodiging.
"Het boekje", zoals promovendi over hun dissertatie spreken oogde imposant, was een fors boek, vol illustraties en tabellen.
Daar kwam ze binnen, voorafgegaan door de pedel. Ze gaf een lekenpresentatie die klonk als een klok en een zekere indruk gaf van de precisie waarmee ze de techniek had vervolmaakt. Dat werd tijdens de "verdediging" nog eens dunnetjes overgedaan waarbij de waardering voor de kwaliteit van haar meticuleuze inzet om de meettechniek tot adequate resultaten te brengen openlijk werd betiteld.
Achteraf denk ik dat haar proefschrift meer een standaardwerk voor toepassing van deze meetmethode is geworden. Dat zullen niet veel promovendi voor elkaar krijgen. Hulde Juliëtte!!

03 juni 2026

Raapsteel stamppot

Na een valse start door al te zaaien in maart is nu de tweede poging bijzonder succesvol gebleken; ik heb inmiddels volop raapstelen en vandaag dan ook stevig geoogst. Bij de slager spekblokjes ingeslagen, een smeuïge aardappelpuree gemaakt en de schone, fijngesneden raapsteelbladeren erdoorheen gemengd. Spekjes en spekvet deden de rest! Een klein scheutje azijn maakte het helemaal af. Daarbij moest ik wel lachen om die oude geschiedenis waarbij Lien azijn bij dit lekkers goot en ik (de enige keer in mijn bestaan) uit pure woede het pand verliet in de stellige overtuiging dat daarmee die heerlijke stamppot verpest was. Eenmaal afgekoeld kwam ik weer terug en het smaakte fantastisch. Daar moest ik uiteraard even aan denken.

02 juni 2026

Over de vlieg

Vandaag was ik bij Joke op bezoek en natuurlijk waren ook de kleinkinderen van de partij. Kleine Mees moest voortdurend luidruchtig tonen hoe hij moedig van een kruk naar beneden op een matras sprong, maar tussendoor lukte het ook om wat met Joke te praten. Ze legde hem te slapen, ze heeft last van een blessure aan haar voet en ging voor behandeling naar een fysiotherapeut. Ze was vlot weer terug en toen kwamen we uitgebreid aan de praat.
Een onderwerp dat ons beiden raakt betreft de teruggang van de insecten, hele soorten lopen enorm terug of verdwujnen zelfs. Joke noemde de meikever en inderdaad, daar waar je 40 jaar geleden een bierviltje op je bierglas moest leggen, daar zie je heden zelden of nooit meer zo'n fraaie zoemer. Maar zelfs de mug begint zeldzaam te worden, zelfs in het bos. Vliegen zijn slome duikelaars geworden, laatst kwam er een vlieg te poot de kamer binnen wandelen, je kunt de enkele die verdwaald binnenshuis komt gewoon met de hand vangen.
Later kwamen de twee oudsten ook thuis en ik was bereid om tegen beiden een schaakpaetij op te zetten. 
Thuis gekomen zat ik 's-avonds rustig op de bank en vloog er een insect tegen mijn wang. In een reflex sloeg ik tegen m'n wang en bleef de vlieg, zo bleek zitten.
Volgens Joke komt het door het veel gebruikte gif, ik denk dat de hoge CO2 concentratie een rol speelt bij de zuurstof uitwisseling bij deze diersoorten. 

01 juni 2026

Korenbloemen blauw

De afgelopen dagen heb ik de "gele wandeling" herontdekt, was vroegig "het drietje", de 12 kilometer wandeling in het Houdringhebos, ooit gemarkeerd met geverfde drietjes op de belendende bomen, maar inmiddels alweer vele jaren gemarkeerd met houten paaltjes met een geel kenmerk. Die paaltjes zijn voor het grootste deel weggerot en heden deels vervangen. 
In het kader van het behoud van m'n conditie heb ik het drietje weer als standaard in het wandelmenu opgenomen en daarbij ontdekte ik een onbekend maar fraai stukje. Dat wilde ik samen met Roos kunnen lokaliseren. Dus op stap, langs het korenveld met fraaie korwnbloemen blauw. Bij huize Cantecleer langdurig van vogelgezang en groen genoten en bammetjes genuttigd. Uiteindelijk het fraaie plekje kunnen lokaliseren en door langs de drinkwaterfabriek. Bij de mieren gekeken.
 en even op het bankje gezeten. Kwamen we genoeglijk in gesprek met twee dames. Ging o.a. over vitaminen en mineralen. Daarna door naar de flat en geluncht.