22 september 2018

Familiedag Rijk Zwaan

We werden ontvangen door deze twee vrolijke muzikanten
Al weken geleden had Joke mij uitgenodigd om deel te nemen aan de familiedag van het bedrijf waar ze inmiddels al heel wat jaren werkzaam is: Rijk Zwaan, een gewas verdelingsbedrijf en leverancier van hoog-kwalitatieve zaden. Daar wilde ik wel weer bij zijn; de vorige familiedag in Fijnaart mocht ik ook bijwonen en bij die gelegenheid had ik met bewondering gezien hoe ongelooflijk dit bedrijf geƫquipeerd was voor wetenschappelijk onderzoek; een Universiteits Laboratorium zou zich er de lippen bij aflikken oftewel in afgunst omzien.
Vandaag was het feest in de Lier, Westland, de oorsprongsplek van het bedrijf, waar Rijk Zwaan de basis legde voor dit succesvolle bedrijf. De nadruk lag dit keer meer op vermaak voor de deelnemers en vooral op lekker nassen. Maar tevens was er door de werknemers flink uitgepakt om te laten zien wat er zoal gebeurt op dit gebied.
Ronja bekijkt het allemaal verwonderd
Ik zou meerijden vanuit Gouda met Joke en Pieter; om 9.00 uur op de kiss & ride plek achter het station. Aangezien ik altijd voor zekerheid ga, had ik maar een stoptreintje eerder genomen vanuit Bilthoven en had een naadloze aansluiting naar Gouda. Nog voor Woerden ging mijn telefoon, Joke: "we zijn later hoor, we hebben een terror nacht gehad"; tja, daar waar ze me had willen voorstellen om wat later van huis te gaan zat ik al bijna in Gouda: "doe maar rustig aan hoor, ik drink wel ergens koffie in Gouda". En alzo geschiedde; een gezellig tentje dat al open was en waar ik een lekkere kop koffie kon genieten met een croissantje. Om half tien vertrokken we uiteindelijk richting de Lier.
Een enorme parkeerweide vanwaaruit we met een bus naar het feestterrein werden gebracht. Een tweetal artiesten met guitaar resp. een nikkelen Nelis begroetten ons. We zouden hen later nog regelmatig ontmoeten; ik zou hen herkennen als die twee malloten uit Ameland.
De onvermijdelijke herrie met basbegeleiding kwam ons al tegemoet; een draaimolen en allerlei andere vermaaks-toestellen voor de kinderen in het gezelschap, een tent om te schuilen voor de regen en vooral overal eettentjes op het terrein. Vooral de koffie was in trek!
We gingen binnen kijken naar hetgeen inhoudelijk getoond werd over het bedrijf. Natuurlijk naar de afdeling waar Joke werkzaam is en daar zag je het verschil tussen aantasting door insecten, bacteriƫn en virussen tussen gevoelige en resistente gewassen. Imposant hoe het resistentiegen van een wilde sla was ingekruist bij consumptiesla; werd ontzettend fraai tentoongesteld.
Even later moest Joke natuurlijk even gek doen
met de twee muzikanten.
Een Vlog verlevendigde en lichtte toe wat er op dit gebied allemaal speelt bij Rijk Zwaan; was helaas door de galm in de ruimte wat moeilijk te volgen, maar zeker interessant; heb ik twee keer bekeken/beluisterd.
De middagshift van de bezoekers had pech; toen wij op punt stonden om weer terug te gaan begon het hard te regenen; de dak van de tent zakte er zelfs zodanig van door dat uit veiligheidsoverwegingen een afzetting werd geplaatst. In alles was voorzien inclusief beveiligingswerkers.
Terug naar huis heb ik Ronja nog kalm weten te houden door haar stukjes van mijn voor niets meegenomen boterham te voeren; hongerig tiepje!
Ik zat te gapen van vermoeidheid; was een drukke dag geweest voor deze oude baas har har.

Geen opmerkingen: