14 september 2018

HdK in Utrecht

De originele schouw en de fraaie
wandbekleding
Sinds een paar jaar ben ik "lid voor het leven" van de Vereniging Hendrick de Keijzer; een vereniging die zich inspant voor het behoud van cultureel erfgoed, in dit geval gebouwen. Dat prachtige pand in Steenwijk, "Ramswoerthe" is zo'n pand dat door de vereniging HdK wordt beheerd. Het vervult mij altijd met trots als ik zie wat deze vereniging voor elkaar heeft gekregen. Zo ook vandaag bij de bezichtiging van een HdK pand op het Janskerkhof in Utrecht. Een pand, dat in de zeventiende eeuw werd gerealiseerd door de toenmalige burgemeester van Nellestein, ongetwijfeld familie van degene die in Leersum zo'n fraai mausoleum heeft doen bouwen op de Donderberg.
Nog goed zichtbaar waren de contouren van de sloot die rondom het pand lag tussen de immuniteit van de kerk en de stad; nu droog, maar vroeger lozend op de gracht.
Allemaal varkensvoer?!
Een deel van het pand was niet voor bezichtiging toegankelijk; werd gebruikt als kantoor. Maar de grote kamer, was schitterend gerestaureerd met wandbekleding helemaal volgens de destijds gangbare techniek geconstrueerd. Vooral de natuurstenen schouw met ornamenten vond ik fantastisch om te zien. Na van Nellestein is het pand overgegaan naar aangetrouwde familie en tot in de 70-er jaren van de vorige eeuw in handen van die familie gebleven. Het was dan ook voor een groot deel nog in de oude staat.
Roos ging door naar Amsterdam, naar een masterclass van het IVC waar Kiri te Kanawa als docent optrad om gevorderde zangers te doceren. Ik ging met de trein terug naar Bilthoven en maakte een wandeling door het bos. Het is ongelooflijk wat er weer aan potentieel varkens-voedsel - gevallen eikels - in het bos ligt. Gaat me altijd aan het hart dat hier zoveel potentieel heerlijke ham verloren gaat. Kwam slager Zwetsloot hier maar eens langs met zijn varkentjes!

Geen opmerkingen: