25 september 2018

De Swarte Ruijter en Hoog Holten

Op de Holterberg
Uit het QL boekje van goede hotel restaurants - meegenomen bij ons bezoek aan het Roode Koper - hadden we voor deze twee mooie (wandel)dagen een keuze gemaakt in Holten, De Swarte Ruijter. Helaas bleken daar alle kamers bezet te zijn. Roos bladerde nog wat door op Internet en vond toen een gelegenheid eveneens in Holten, hotel restaurant Hoog Holten en daar konden we wel terecht. We hebben ons voorgenomen om wat vaker een tweedaagse wandeling te doen; het heen en weer reizen op één dag begint ons tegen te staan en overnachten in een leuk hotel vinden we allebei prettig. Dus vanmorgen lekker laat, om 10 uur met de bus naar station Bilthoven. door naar Zwolle en met een dieseltreintje van Blauwnet naar Nijverdal; tot slot met de buurtbus naar Hellendoorn; daar begon onze etappe. Helaas geen koffie aldaar dus zonder koffie op stap rond een uur of 1.
Eerst door Hellendoorn en al snel door het zonnige Salland. We liepen een etappe van het Pieterpad; heb ik al vele malen gedaan dit stuk, maar het blijft prachtig. En herkennen doe je het nauwelijks; altijd weer nieuw de natuur.
Onder het viaduct van het spoor door en de provinciale weg oversteken en daar waren we in de schoonheid van de Holterse berg en alle uitgestrekte heidegebieden; mooi uitzicht. Onderweg een WhatsApp bericht gestuurd aan de groep met de donorkinderen; toen een medewandelaar passeerde was deze zo vriendelijk om van ons een foto te maken voor de blog. Het landschap was ondanks de droogte van de zomer echt mooi; hier en daar een stuk bruiner dan anders, maar het herstel zet alweer in. Smalle paden met bijzondere boompartijen; af en toe verzuchtten we ons echt vanwege de schoonheid van het gebied.
Zo tegen het eind kwamen we eerst langs bij de Swarte Ruijter, het hotel waar we niet terecht konden. Roos stelde voor om er koffie te gaan drinken en dat deden we met een stukje appeltaart. We werden wel zo vriendelijk geholpen. We vertelden dat we eigenlijk hier hadden willen neerstrijken maar dat het vol was, hetgeen zij beaamde. Maar naast de koffie had ze ook een ontzettend leuk arrangement voor ons voor een volgende keer.
En toen door naar Hoog Holten; mooie kamer; lekker zacht bed. Om half zeven gingen we aan tafel en we hebben toch lekker gegeten. Ik denk dat het een sterrenrestaurant was; ook hier een boekje meegenomen met hotel restaurants met ster. Gaan we een keer in Breskens eten.
Heerlijk geslapen; het concept van wandelen, dineren en overnachten begint ons steeds beter te bevallen.