19 april 2023

Zo lekker als bij "d'n olde kriet"

 

Was snel ingetreden

Ooit heb ik met Roos, tijdens een wandeling in Overijssel ontzettend lekker spare ribs gegeten, wel zo lekker als ik tot die tijd nooit had gegeten. Dat was in "D'n Olden Kriet", lokaal bekend als DOK een leuk restaurant dat helaas inmiddels rond de tijd van de pandemie met het virus waarvan ik de naam niet meer kan horen, failliet is gegaan vanwege de beperkingen die al dan niet terecht werden opgelegd. Nu had ik enkele weken geleden een forse hoeveelheid varkensvlees ingeslagen bij de zorgboerderij hier in de buurt en ingevroren. Gezien de beperkte vriesruimte die ik inmiddels heb moest daar wel van worden gegeten en zo had ik, eigenlijk zonder plannen een pak met spare ribs te ontdooien gezet in m'n koelkast. Vanmorgen kwam ik die weer tegen en wist eigenlijk niet wat ik ermee aan moest en had het pak feitelijk al terug gelegd in de vriezer tot ik mij bedacht dat ik dit heerlijke vlees ook gewoon vast kon aanbraden en dan later beslissen wat ik er mee zou gaan koken. Was achteraf een uitstekend idee. Ik had al een stuk boter in de pan gedaan en gesmolten, daardoor werd ik eigenlijk min of meer gedwongen om het vlees alsnog te gaan toebereiden en ik haalde het dan ook weer uit het vriesvak en sneed het grofweg in twee stukken en legde die in de pan om aan te braden. Af en toe een beetje keren, ieder kwartier en wat lager zetten en een druppie water erbij, deksel erop en na een anderhalf uur was de eerste portie wel gaar en zacht. Ik viste het uit de pan en legde het op een bord en bakte het tweede stuk alvast. Maar dat eerste stuk lag me aan te staren en ik moest even proeven. En ja hoor, net zo lekker als bij "D'n Olden Kriet", ik riep "eureca!"en kan het nu zelf zo lekker maken.

Geen opmerkingen: