11 april 2023

Harry van Kruiningen

 


Van Lien ontving ik een foto van een artikel uit een lokale krant uit de regio Amsterdam waar Harry van Kruiningen gewoond had; een brug in deze gemeente zal vrijdag naar hem genoemd worden uit respect voor zijn kunstenaarschap. Het doet mij genoegen om deze eervolle gebeurtenis in mijn blog te kunnen opnemen. Helaas ben ik vrijdag verhinderd om bij de naamgeving aanwezig te zijn.
Ergens halverwege de jaren zeventig heb ik het genoegen mogen smaken om met deze kunstenaar kennis te kunnen maken. Dat was overigens een verzoek van zijn kant. Hij had een serie kunstwerken gemaakt over "het ontstaan van het leven" en wilde daar graag eens met een biochemicus over van gedachten wisselen. Via zijn zijn vrienden en kennissenkring was hij terecht gekomen bij een vriendin/collega van Lien omdat zij wist dat ik biochemicus was. En op dat verzoek ben ik toen met alle plezier ingegaan. Ik weet niet meer of ik het onderwerp van zijn serie etsen pas hoorde toen ik al bij hem thuis was of dat ik het van tevoren al van hem had gehoord, dat laatste zal wel het geval zijn geweest, maar ik had over dat onderwerp feitelijk nog nooit serieus nagedacht. Ik wist van de proeven van Urey en Miller die langdurig elektrische flitsen door een buis met oeratmosfeer lieten gaan en in het uiteindelijk precipitaat aminozuren en kernbasen konden aantonen. Veel verder ging mijn kennis niet. Maar Harry heeft mij wel aan het denken gezet; ik heb decennia lang na lopen denken over hoe dat proces dan wel verlopen zou kunnen zijn. En heb de resultaten van mijn denkproces ook jaren geleden in deze blog opgeschreven. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de aller-allereerste chemische processen die de oerbasis van het leven waren op de wijze die ik heb uitgedacht plaats hebben gevonden. Maar of ik daar ooit gelijk in zal krijgen betwijfel ik. Daar lig ik niet wakker van har har. Maar ik ben Harry nog altijd erkentelijk voor de swing die hij aan mijn denkproces heeft gegeven destijds ook al heeft het mij 40 jaar gekost voordat ik de clue bedacht.

Geen opmerkingen: