06 april 2023

Veluwezoom

 

Gaspeldoorn alom in bloei


Roos hield mij voor dat ze voor vandaag iets bijzonders had gepland, een korte maar bijzonder fraaie etappe van Rheden naar Velp, 7 km. Nou dat kon ik nog wel opbrengen, hoewel m'n benen vanaf het begin enigszins protesteerden, een gevoel van moeie spieren drong zich  bij iedere stap op, dat zullen toch wel de jaartjes zijn die tellen, want in vroeger jaren had ik er geen enkele moeite mee om dagen achter elkaar een etappe te lopen en aanzienlijk grotere etappes dan tegenwoordig. Nou ja, ik mopper niet en ben mijn "alter Adam" uiterst dankbaar!
Roos heeft, zoals ik al zo vaak in deze blog heb gemeld en afgelopen maandag ook vriend Dick tot vervelens toe heb ingetoeterd, een talent om mooie routes uit te stippelen en dat was ook vandaag weer het geval. Het was een etappe in de buurt van het bekende Posbank gebied op de Veluwe, een gebied waar ik toch best vaak ben geweest, maar nu een beetje uit de buurt van de Posbank zelf, iets zuidelijker. Schitterend gebied met onvervalste steile paden, steiler nog dan afgelopen maandag met Dick in Limburg en fraai begroeid, wel geen daslook als in Limburg, maar hier meer de zanderige vegetatie als de gaspeldoorn. In Velp aangekomen gingen we eerst naar een winkeltje binnen een bejaardencentrum waar "Wildernisvlees" een distributiepunt heeft. Roos had paardenvlees van Konikspaarden besteld, dieren die een goed leven hebben gekend in de natuurgebieden van NL. Ik pikte een stuk stoofvlees van haar in om gulyas te maken, overigens op haar wens en paardenvlees is naar mijn mening aangewezen voor dit Hongaarse gerecht. Morgen maar eens toebereiden.
Zoals KNMI had voorspeld regende het inderdaad aan het eind van de middag en liepen we in de drup naar station Velp. Daar namen we afscheid en zwaaide Roos mij uit vanaf het tegenover gelegen perron.
Mijn fiets stond trouw op me te wachten en ik peddelde moe maar tevreden naar de flat. Ik heb deze week wel wat erg veel van mezelf gevraagd, voelt niet goed?! Ik ben hardstikke moe. Kalm aan maar de komende week.

Geen opmerkingen: