27 april 2023

Ontmoeting met een andere Evert

 

Vogelmelk


Binnen mijn heden door verkoudheid wat beperkt fysiek vermogen heb ik een rondje gemaakt vanuit huis langs het fort en de grote plas langs de landerijen van boer Dirk. Daarbij heb ik ieder bankje aangedaan dat ik tegenkwam. Het was genieten van alle voorjaarsbloemen waaronder zelfs vogelmelk, een plant die je niet zo gek vaak tegenkomt in het wild. Wellicht een exoot, maar dat weet ik niet zeker. Bij de spoorwegovergang bij de begraafplaats van Groenekan sloeg ik het lange pad in richting provinciale weg, daar kwam ik niet alleen de vogelmelk tegen maar ook twee wandelaars die niet zo gek ver achter me wandelden en nogal hard met elkaar liepen te praten. Alle reden om even op de daar aanwezige picknicktafel te gebruiken. Er zat al een fietser, leeftijdsgenoot waarmee ik genoeglijk aan de keuvel kwam. Hij vertelde me een aantal grappige zaken die hij in zijn 80 jaren als Maartensdijker had meegemaakt waaronder een bijzonder gelukkig meer dan 50 jarig huwelijk, waaraan helaas een eind was gekomen door overlijden van zijn geliefde vrouw. Hij bleek ook Evert te heten. We spraken bijna een uur met elkaar waarna we beiden weer onze weg vervolgden, hij op de e-bike en ik per pedis. Een paarkilometer verder een omgevallen boomstam temidden van een schitterend stuk natuur en lekker in het zonnetje, en nog verderop het bankje met uitzicht op het land van Boom en Bosch, de boerderij waarvan ik de zuivel betrek. En zo sukkelde ik de dag door.

Geen opmerkingen: