17 november 2020

Ik schrok er nogal van

Toen ik het voor het eerst las begreep ik niet eens wat er bedoeld zou kunnen worden?! Volgens die wetenschappelijke publicatie zou de volksgezondheid door alle medische ingrepen er in toenemende mate slechter aan toe zijn. Hoe kan dat nou? bedacht ik mij en ben er over gaan nadenken.
Waar het natuurlijk om gaat betreft mensen waarbij een ingreep of medicatie plaatsvindt om een aandoening te verhelpen, waarbij "verhelpen" staat voor het dankzij het medisch handelen een (over)leefbare situatie te bereiken. Denk aan chronische medicatie, denk aan zeer ingrijpende zaken als orgaantransplantatie en chemotherapie, de heroïsche geneeskunde. Natuurlijk overleef je, maar er wordt wel een kwetsbare  situatie door veroorzaakt. Had ik nooit bij stilgestaan; ook ik had tot die tijd slechts de "sunny side" van de geneeskunde in het oog gehad. Maar nu in Corona tijd worden we keihard op de keerzijde van deze medaille gedrukt. 

Geen opmerkingen: