16 januari 2011

Januari 1974


Nee, de naam van dit Bloggie is geen verschrijving. In januari 1974 bracht ik mijn tijd als dienstplichtig militair door in Appingedam. Het was toen net zo'n winter als deze, althans tot nu toe. Heel koude november en december en vervolgens een heel milde januari (en februari, maar dat moeten we voor deze winter maar afwachten). Ook regende het veel in die milde maanden. Ik herinner mij nog dat we een veldloop moesten doen door de vette, natte kleivelden van Noord Groningen. Ik had een slechte conditie in die tijd en liep helemaal achteraan. Af en toe bleef je gewoon vastzitten met je gympies, want echte veldschoenen hadden we natuurlijk niet. Op enig moment haalde ik zelfs iemand in die helemaal vast was komen zitten en in paniek was. Hij vroeg me of ik alsjeblieft op hem wilde wachten. Ik hielp hem overeind uit de modder en verwachtte eigenlijk om verder met hem op te lopen. Maar tot mijn verbazing holde hij zo snel mogelijk weer weg. Rare herinnering.
Maar er waren ook dagen dat we in het zand op het Balloërveld in Drente schuttersputjes moesten graven. Het was zulk zacht weer dat we gewoon in februari in het zonnetje lagen. Voor ons was het slechts 2 maanden die militaire dienst. We waren met een heel péloton van academici; AG-74, oftewel Academisch Gevormden 1974. Het was net zo'n studentenvereniging met biertjes voor een paar dubbeltjes; wij mochten in de onder-officiersmess. Eén van de jongens speelde leuk piano; wat hebben we ontzettend veel lol gehad. Ik denk nog met veel plezier terug aan die tijd. Echte soldaten waren we natuurlijk niet. We kwamen zelfs als vaandrig van deze opleiding en werden dan ook dénigrerend de couveuse vaandrigs genoemd. Deze foto van vandaag moet illustreren wat we weer een zachte wintertijd hebben in januari 2011, 37 jaar later.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: